Augusti har många år inneburit besök från Bremen hos oss i gymnasiet, även i år. En grupp med tretton studerande och två lärare från Alexander-von-Humboldt-Gymnasium i Bremen anlände måndag 28.8.2017 efter att först ha tillbringat några dagar i Tammerfors.

Följande studerande var värdar för våra gäster: Wilma Båskman, Jessica Dahlfors, Anna Dahlin, Rebecka Gullans, Esma Gutic´, Nicolina Hannus, Alexandra Hellstén, Ronja Laine, Nora Nixholm, Julina Thomasfolk, Nejla Sarajlija, Alexandra Snickars och Elin Svedman.

På tisdag välkomnade rektor Mikael gruppen – på tyska !! – och sedan hade vi en rundvandring i vår skola. Därefter fick hela gymnasiet träffa våra gäster. Två grupper hade gjort filmer om Bremen som stad och om sin fritid medan en grupp presenterade skolan.

Eftersom rektor Mikael igen ordnat så att tyskagruppen på åk 2 hade en kurs med mig den här perioden, så passade det bra att som tidigare år ha ett gemensamt projekt på de lektioner som närpesstuderandena annars skulle ha haft tyska. I år blev det olika teman på förslag av de studerande, t.ex. att jämföra traditionerna och språksituationen i våra länder.

Efter skolan på tisdag fick vi låna Ullas undervisningskök och där gjorde vi mat tillsammans. Menyn bestod av köttbullar, karelska piroger med äggsmör och blåbärspaj m.m. Ett glatt och effektivt gäng fixade mat åt alla 29 personer som deltog den kvällen.

På onsdag åkte vi till Kristinestads simstrand vid campingområdet och lärde känna varandra lite bättre och värmde upp med lite beachvolley, kubb och mölkky innan vi for på middag till Crazy Cat.

Jag brukar passa på och boka in besök i mina andra tyskagrupper då jag har livslevande tyskar på plats. I år fick både åttorna och niorna besök där de fick höra om livet i Bremen, skolan i Tyskland, tips om olika artister och youtubers för att lära sig tyska m.m. Mina abiturenter fick också två lektioner fyllda med tips och en rejäl dos tysk hörförståelse på samma gång.

Närpes hembygdsförening bjöd oss på en guidad tur i Öjskogsparken med Christine Rosenback och vi tackar henne samt Kaj Irjala för detta! Glada och kunniga Christine visade oss Bengtsgården, apoteket, skolan, vridläktaren och kyrkstallarna på torsdagsförmiddagen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”Tillsammans kan vi skapa en skola med rätt att drömma och rätt att vara den du är!” Det var trevligt att våra gäster kunde bidra i paraden på fredag! I samband med paraden utlystes skolfreden och sista meningen i talet lästes på många olika språk av några av gymnasiets studerande, men fyra av våra gäster bidrog med extra språk: tyska, bulgariska, polska och ryska.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Då skolveckan var slut skildes lärare och studerande åt och hade program på olika håll. Gästerna fick bl.a. bekanta sig med Fagerö, med gammeldags torgdag i Kristinestad och tacokväll hemma hos en av de studerande. På söndag var det dags för en klassiker bland det program vi brukar ordna för våra gäster – en tur ut till Sälgrund. Vädret var verkligen på vår sida!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På måndag var det dags att säga ”Auf Wiedersehen!” till våra gäster och nu planerar vi för vår svarsvisit i Bremen i slutet av november. Utbytet har bjudit på många fina upplevelser och flera vänskapsband har knutits inom ramarna för detta projekt. Under det gångna kalenderåret har hela fyra tidigare utbytesstuderande återvänt till Närpes på besök i sin värdfamilj!

tysklärare Jenny Lindberg