Finska

A-finska: Maria Komsi, e-post: maria.komsi@narpes.fi
B-finska: Rebecka Lidman, e-post: rebecka.lidman@edu.narpes.fi

DU LÄR DIG:

* använda det språk som är majoritetsspråk i vårt land och pratas av c. 90 % av befolkningen.
* använda finska i både tal och skrift, så att du skall klara dig i olika situationer både i skolan och på fritiden.

HUR JOBBAR DU I FINSKA?

* vi läser texter, jobbar med grammatik, har muntliga och skriftliga uppgifter, gör hörförståelse- och textförståelseövningar, översätter, diskuterar, skriver texter av varierande längd, jobbar i grupper, par och individuellt.
* vi jobbar speciellt mycket med ordförrådet, för utan ett ordentligt ordförråd kan du varken göra dig förstådd eller förstå vad som sägs åt dig eller vad du läser.
* i ett av våra valfria studieavsnitt har vi regelbundet kontakt med vår vänskola Teuvan lukio och jobbar via sociala medier med e-tandemuppgifter. Vi träffas också flera gånger per år i Viitinkylä/Österskogen som ligger passligt mittemellan.

I VILKA YRKEN OCH / ELLER UTBILDNINGAR BEHÖVER DU FINSKA?

* Du har nytta av att kunna språk och finska i alla utbildningar och yrken. Att kunna språk öppnar så många dörrar till framtiden

* Du har nytta av att kunna finska i alla situationer i Finland. Du får ut så mycket mera av allt då du behärskar finska, både i skolan och på fritiden, då du reser, shoppar, går på restaurang, sportevenemang, olika kulturevenemang, umgås med vänner, på sommarjobb osv, osv