Danslinjen

STUDIEAVNSITT: 6 st valfria lokala studieavsnitt

LÄRARE: Anna Teir: anna.teir@narpes.fi, Sandra Sundlin: sandrasundlin@hotmail.com

De studerande erbjuds möjligheten till att utöva dans i anknytning till sina gymnasiestudier genom att välja dans som inriktning och avlägga gymnasiediplom i dans.

DU LÄR DIG:

* Grunder i olika dansstilar med fokus på jazz och modern dans
* Att göra koreografi
* Att uttrycka dig genom dans
* Att arbeta kreativt – enskilt och i grupp

HUR JOBBAR DU I DANS?

* Under studierna tränas olika koreografier in och på så sätt övas grundfärdigheter och dansteknik i olika stilar
* De studerande får delta i olika dansföreställningar och uppträda inför publik på större och mindre evenemang
* De studerande får delta i danstävlingar, dansfestivaler och dansproduktioner både i hemlandet och utomlands
* De studerande får vara delaktiga i evenemangsplanering vilket innefattar bl.a. planering av program, musikval, scenkläder, scenografi, marknadsföring och finansiering.

I VILKA YRKEN OCH / ELLER UTBILDNINGAR BEHÖVER DU DANS?

* att ha ett gymnasiediplom i dans ger dig en bra grund för fortsatta studier inom dans, t.ex. danslärare, dansare eller musikalartist, på folkhögskole- eller högskolenivå.
* dans ökar din kreativa tankeförmåga, stresstålighet, självkänsla och sociala förmåga, vilket uppskattas inom alla yrkesbranscher
* dans är en utmärkt träningsform
* under studierna får du en insyn i kroppens anatomi och kroppskännedom, vilket du också studerar bl.a. som fysioterapeut, personlig tränare, gymnastiklärare och idrottsinstruktör.