Abiturienten är någon som har liiite kvar. Men samtidigt väldigt mycket. Studentskrivningarna är inte slutet. De är början. Ett helt liv väntar efter studentskrivningarna och med det perspektivet ter de sig inte så stora, hemska eller avgörande. Men om man är abiturient kan studentskrivningarna kännas just precis så. Stora, hemska och avgörande. Vad ska då läraren säga till abiturienten den sista lektionen före studentskrivningarna?

“Repetera begreppen i kompendiet! Läs tidigare svar för att lära av gamla misstag och framsteg! Rada inte citat efter varandra! Var noggrann med att faktiskt besvara frågan! Utnyttja tiden och gräv tillräckligt mycket i texten!”

Men allt detta har nog abiturienten redan hört till lust och leda. I stället kanske läraren kan säga detta:

Du är bra!

Du är bra om du lyckas skriva fulla poäng i morgon och du är bra om du skrapar ihop några enstaka poäng. ”Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.” (Det kan nämligen vara så att läraren är svag för citat ur böcker, dikter och sångtexter…) Det är lätt för en abiturient att känna att det enda som räknas är prestationen. Så är det förstås inte även om det kanske verkar så när läraren håller preppkurs med abiturienten.

Med vilka medel kan man beskriva abiturienten då? Går det ens att tolka och analysera en abiturient? Det kan vara en utmaning eftersom man som bekant ska undvika att generalisera. Det gäller att tänka kritiskt och inte påverkas av att materialet ibland kan reta gallfeber på en och ibland kan få hjärtat att klappa extra varmt och hårt.

En abiturient är en bokslukare eller någon som drömmer om att bli författare. En abiturient är ett blivande fotbollsproffs. Både hon och han. En abiturient är någon med tankarna bland molnen och svårigheter med koncentrationen. En abiturient är någon som detaljerat planerar sitt arbete, någon som konstant lämnar in allt försenat eller någon som ibland har full koll och ibland noll koll. En abiturient är någon som kämpar med något som ingen annan vet något om, men som ändå ger intryck av att vara glad och bekymmerslös. En abiturient är någon som brinner för feminism, för djurens rätt, för vår planet, för datorspel, för musiken, för politiken. Eller någon som egentligen inte brinner alls utan som mest hänger med och hakar på.

Det som det går att generalisera om är ändå detta:

Läraren är lyckligt lottad för att ha fått lära känna så många olika genrer av abiturienter! Stort lycka till i morgon! Jag hejar, hoppas och tror på er alla!

Ia