Kursen MO 4 ”Texter i Norden” har i höst haft ondska som ett deltema i form av romanerna ”Ondskan” av Jan Guillou och ”När hundarna kommer” av Jessica Schiefauer. Dessa båda romaner behandlar ondska, våld, utanförskap och det farliga i att ingå i fel sorts gemenskaper.

Hela årskurs 2 har gått kursen föregående period och var och en läste en av romanerna. Läsningen utmynnade i tal som hölls i grupper framför resten av klassen. Talarna fick en stund att förbereda sig och skulle tala kring följande tema:

”Evil is always possible. And goodness is eternally difficult.” (Anne Rice Interview with a Vampire 1976)

”Ondskan är alltid möjlig. Godhet är evinnerligt svårt.” skriver Anne Rice i sin roman ”Interview with a Vampire”. Håller ni med? Är det så att alla människor kan drivas till ondskefullt beteende? Hur kan man stå emot grupptryck?

Jag fick äran att lyssna till totalt elva tal. Elva tal innehållande över fyrtio olika röster, alla med viktiga budskap och insiktsfulla inlägg. Det blev lättare att tro på en ljusare framtid efter att ha lyssnat på dessa unga människor som kommer att vara med och påverka vår värld. Våra ungdomar har mycket att säga och är alltid värda att lyssna på!

Detta bevisar de också i den andra muntliga uppgift de fick under kursen, att skapa en egen poddcast. De fick välja mellan några givna ämnen, t.ex. att fortsätta diskutera godhet, ondska och grupptryck, som de gjort i sina tal, eller så kunde de välja något helt annat ämne som intresserar dem eller ligger dem själva nära.

Under arbetsprocessen har jag fått frågor som ”Duger det här alls?”, ”Min text är bara något flum” eller ”Det känns inte alls som om jag får något sagt i den här texten”. Då jag kommit fram till de studerande och läst deras utkast, har jag mötts av starka texter med djupt innehåll, texter som inte bara duger, utan lyser och verkligen har mycket att säga! Mitt budskap till er studerande är, precis som jag sagt på kursen, att ni absolut ska tro på er själva och att ni har viktiga budskap att komma med!

Som lärare har jag med stor glädje fått ta del av över fyrtio personliga, djupa, varma, roliga, angelägna poddar, vilka har förgyllt min vardag i höstmörkret. Jag har bett ett antal studerande om tillåtelse att publicera deras poddar och här får nu även ni ta del av deras underbara bidrag.

Jag hoppas att även er vardag blir lite ljusare i höstmörkret då ni lyssnar!

Jenny Lindberg, modersmålslärare

Klicka på de studerandes namn för att lyssna på deras poddar!

Erica Backholm talar i sin podd om rädslor och hur man kan övervinna dem.

Emil Enlund berättar om sin tvåspråkighet och konsten att hela tiden använda flera språk i sin vardag.

Ellinor Forsén talar om stress och prestationsångest, något som tyvärr bli allt vanligare i dagens värld.

Ellen Groop uppmanar sina lyssnare att våga drömma i sin podd om framtidsplaner och de stora beslut som vi alla måste ta.

Christian Järvistö behandlar fördomar och hur vi ofta dömer folk utgående från deras yttre i sin podd om hur man blir emottagen som metalhead.

Rasmus Lillkull bjuder på en diskussion om godhet och ondska, om hur vi alla kan välja sida.

Sebastian Pada har skapat en fiktiv text i skönlitterär stil om en ung människa som haft en massa motgångar och inte mår bra.

Amanda Sax talar om sin framtidsdröm, hur hon jobbar för att den ska gå i uppfyllelse och hur stress ibland behövs för att nå resultat.

Simon Wägar filosoferar om godhet och ondska i vår värld och drar paralleller till fiktionens värld.

Haysha Yamberla funderar på olika betydelser av ordet ”rädd” och berättar också om hur hon övervann sin rädsla som barn.