Hej! Jag heter Kaisa Lundberg och blev student från Närpes gymnasium år 2014. Efter gymnasiet hade jag ett mellanår och bodde i Björneborg, där jag jobbade. Provade även på volontärjobb i Slovenien under en kort period. Efter mellanåret kändes det bra att börja skolan igen, man kände sig taggad att börja studera, vilket kändes härligt. Nu just studerar jag tredje, och sista, året till barnträdgårdslärare vid Åbo Akademi i Jakobstad. Jag har alltid tyckt om att jobba med barn och känt glädje i att både få inspirera barn och få inspiration av dem.

DSC_1014

Barnträdgårdslärarutbildningen omfattar 180 studiepoäng och studietiden är 3 år, därmed blir vi behöriga barnträdgårdslärare som pedagogie kandidater. Samma gäller med språkbadsinriktade barnträdgårdslärarutbildningen. Som barnträdgårdslärare är man behörig att jobba med barn i 0-6 års ålder, och kan jobba som barnträdgårdslärare eller förskolelärare. Efter pedagogie kandidatexamen kan man fortsätta att studera till specialbarnträdgårdslärare och påbörja magisterstudier. Som pedagogie magister kan man jobba som daghemsföreståndare eller börja med forskarstudier.

I utbildningen har vi både teoretiska och praktiska föreläsningar. Vi jobbar mycket i grupper, med både grupparbeten och -diskussioner. Lärarna ger bra verktyg på föreläsningar men utmanar oss mycket att tänka själva och att tänka kritiskt. I utbildningen är 4 praktikperioder inräknade och under dessa perioder får man koppla teori till praktik och använda de verktyg som man fått med sig från föreläsningarna. Jag gillar det mångsidiga kursutbudet på utbildningen. Pedagogik och psykologi är två väsentliga ämnen. Utöver dessa studerar vi även musik, rörelse, naturvetenskap, matematik, bildkonst/slöjd och språk.

Barn i 0-6 års ålder är ivriga att lära sig nya saker. Lärandet ska vara roligt och därmed är lekfulla aktiviteter viktiga på daghem och förskola. Som barnträdgårdslärare får du kunskap i barns lärande och utveckling och lär dig hur du ska stöda och uppmuntra barn på bästa sätt. På daghem ska barn känna sig trygga. Trygghet är a och o till barns lärande och utveckling.

IMG_20170505_133512

Denna höst, 2018, flyttar utbildningslinjen för barnträdgårdslärare från Jakobstad till Vasa. Själv bodde jag två första skolåren i Jakobstad men det här sista året bor jag i Vasa och pendlar till skolan. Vasa är en trevlig stad och studielivet i Vasa är händelserikt och roligt. Jag tror flytten medför mera samarbete med andra utbildningar och växande kursutbud. I Vasa finns flera studerande och samvaron är bra.

IMG-20160901-WA0007 (2)

Jag är glad att jag läste flera psykologikurser i gymnasiet, eftersom kunskap i psykologi har varit till nytta i utbildningen. Har även tagit med mig mycket från hälsokunskap- och biologikurserna. Det är inte ett måste att läsa dessa 3 ämnen, men jag anser att det har varit bra. Jag rekommenderar barnträdgårdslärarutbildningen till de som finner glädje i att jobba med barn. Ingen dag är den andra lik, du har ett ansvarsfullt och viktigt jobb och ger en trygg grund för barnet. Barnträdgårdslärare är mycket mer än bara ”dagistanter”, vi är småbarnspedagoger och uppfostrar vår framtid. Första skoldagen sade lärarna att vi valt världens bästa yrke och det, 3 år efteråt, kan jag fullkomligt hålla med om!

Kaisa Lundberg

Annonser