Nu är det åter igen januari och alla börjar fundera på vad deras mål för i år skall vara. De flesta har säkert målet att börja träna och äta nyttigare, ett mål som vi vet håller högst en vecka tills man är tillbaka i sina gamla vanor. Så om vi struntar i ”börja träna målet” och sätter mål som vi verkligen vill uppnå i år istället. Det kan vara t.ex. att vara mera positiv, umgås med vänner eller att komma in i just den skola man vill. Snart är det dags för många av oss som studerar att söka vidare till nästa skola och med detta kommer en enorm beslutsångest.

lina1

Mitt namn är Lina Wikman och jag studerar andra året vid Närpes gymnasium och som tur är har jag fortfarande ett år kvar att fundera på vart jag vill söka efter gymnasiet. När jag gick i nian hade jag enorm beslutsångest om vilken skola jag skulle börja i efter högstadiet. Skulle jag göra som min syster eller skulle jag hitta på något annat. Eftersom jag började i skolan ett år tidigare tänkte jag att ett mellanår skulle passa perfekt. Jag fick ett till år på mig att fundera på om jag ville gå gymnasiet eller yrkesskolan och mellanåret gjorde även att jag började med min rätta årskurs. På köpet fick jag nya vänner och lärde mig även en hel del finska. Efter mellanåret valde jag att börja gymnasiet eftersom att jag tycker om att studera och var heller inte helt hundra på vad jag ville göra efter gymnasiet och det kan jag säga, jag är nöjd med mitt val.

lina3

Att börja i gymnasiet kan vara tufft till en början men när du kommer in i studierna löper det bara på. Första året har du nästan bara obligatoriska kurser och du kan se dem som ”testa på utbudet kurser”, utifrån dessa kurser kommer du att välja vilka ämnen du vill fördjupa dig i och du har nu möjligheten att satsa på de ämnen du verkligen brinner för. Jag har valt att läsa biologi, geografi, hälsokunskap och långmatematik. Jag går även gymnasiets musiklinje och kurser i huslig ekonomi för få en liten paus från alla läsämnen.

lina2

Konsert med musiklinjen

Även om det är mycket jobb i gymnasiet med essäer, uppgifter, provveckor och allt annat som händer i livet finns det massor av roliga grejer under ett skolår. Du har möjlighet att delta i studieresor, föreläsningar, konserter, teatrar, vinterfester, penkkis, vanha och massor av andra roliga händelser. I gymnasiet växer du även som person och du har mera ansvar över dina studier. Jag kan lova dig att det ibland kan kännas som att du vill ge upp och du kommer att flera gånger under din gymnasietid kasta någon bok i golvet för att du inte förstår, men då är det bara att fortsätta kämpa och en vecka senare är du på spåret igen.

lina4

På vanha klär ettorna ut sig till bebisar

Flera av oss som började i gymnasiet hade ingen aning om vart vi ville söka efter studenten men även detta klarnar sakta men säkert under gymnasieåren. Jag kommer att söka till barnmorskeutbildningen efter gymnasiet. Till vilken stad är jag ännu inte helt säker på, men jag har ju turen att fundera på detta ännu ett år. Ja, beslutsångesten är och spökar igen… Men just därför passar gymnasiet för mig. Jag fick ytterligare tre år på mig att fundera på vart jag vill söka och oavsett om jag senare ångrar mitt val kommer det fortfarande finnas många dörrar öppna tack vare gymnasiet.

lina5

Självständighetsmiddag i december 2018

Gymnasiet är en rolig tid med massor av minnen som du kommer att ha med dig resten av livet och vart du än söker nu i vår, så ska du komma ihåg att det inte är kört även om det inte går enligt planerna. För oavsett hur många gånger vi satt ”börja träna målet” första januari och misslyckats har vi ändå nästa år igen satt samma mål. Vi ger aldrig upp hoppet på att vi faktiskt kommer att börja någon gång, så gör det inte heller med dina studier eller med ditt drömyrke.

Lina Wikman