Jag stiger in genom en dörr, en dörr som ingen runtom mig kan se men jag känner hur mitt ansikte omformas, hur mitt hår blir kortare och hur jag plötsligt befinner mig i en annan människas skor. När jag ser mig omkring är jag uppe på en bergstopp i ett land som inte borde existera, fyllt med omöjliga människor och varelser. Jag bryr mig inte längre om triviala ting, utan tänker på kungarikets bästa och alla de olika kungliga familjer vars historia jag läst om.

Det här är en av många upplevelser man kan ha när man läser, om en roman passar en i smaken kommer man uppleva att man verkligen är med i historien. Självklart finns det lärorika texter såsom faktatexter, specifikt gjorda för att utbilda. De är nödvändiga, men kanske inte det man vänder sig till för underhållning. För mig är litteratur en underhållning lika högt värderad som dataspel.

Jag är skyldig till att spela datorspel en hel del, och större delen av tiden är det även där historien som driver mig. Böcker och dataspel kommer samman på den punkten; de båda hålls samman av en historia. Vare sig det är en ung pojke som hittat ett drakägg en dag eller om det är en ”witcher”, född för att skydda människorna från fara samtidigt som de blir utstötta ur det mänskliga samhället så har de båda en story. Man kan komma in i några sidor med svart text lika lätt som man kommer in i en interaktiv tredimensionell värld.

När det för mig kommer till vilket jag föredrar är det självklart att dataspel ligger på förstaplats, men man kan inte ta med sig en stationär dator till stranden eller ut med båt. Det är så mycket lättare att plocka med sig en bok och sätta sig utomhus eller ta med sig en bok till villan. Det faktum att de kombinerar mobilitet och fullständig uppslukningsförmåga är för mig det mest perfekta man någonsin kan be om.

Något som inget annat gör bättre än vad böcker gör är att de utökar vokabulären, man lär sig mycket fastän det nu inte är en faktatext. Genom böcker har jag även lärt mig hur det är att leva tusen olika liv, på tusen olika platser. Jag har lärt mig skriva sammanhängande, intressanta texter genom att se på uppläggen i de texter som jag själv läser, man lär sig massor av att se på hur andra gör. Inte bara för att lära sig författa, men bland annat allt skolarbete drar nytta av detta.

För att sammanfatta varför jag läser böcker; jag älskar att lära mig saker genom andras upplevelser och böcker gör detta som bäst. Jag älskar den fullständiga känslan av att glömma den verkliga världen i någon timme och bli någon annan. Jag älskar det faktum att detta nöje jag fått redan under mer än ett årtionde har påverkat mitt språk. Jag älskar det faktum att jag är en nörd, vilket för mig har blivit en titel.

Så alla ni som ser på böcker som skolarbete och jobb, eller ni som ”inte har tid” för att läsa en bok när ni sitter 5 timmar om dagen på datorn; tro mig, det är inte jobbigt och det tar inte så mycket tid som en hel genomgång av The Witcher -spelen. Man måste bara finna den rätta boken, boken som rätt kan introducera er till bokläsning. Jag vet inte vad min första bok var, eftersom jag redan som barn var en storläsare men för ett år eller två sedan läste jag ”By the light of the moon” av Dean Koontz och detta var en väldigt omskakande upplevelse. Det var lite som en skräck-version av den populära ”Inception”, men med massor med vetenskap som stödde allt som var skrivet.

Boksmak är subjektivt, så jag tänker inte lista tiotals med böcker här nedan men om ni vill komma in i bokläsning ska ni fråga någon som ni vet läser redan, de är ofta passionerade om de böcker de gillar och ger nästan alltid gärna tips!

Simone Vägar