Det kom en hösthälsning från utbyteselevorganisationen AFS Intercultural Programs Finland (www.afs.fi) – Finlands äldsta utbyteselevorganisation. En hälsning till dig om att bli utbytesstudent eller bjuda hem världen till dig, dvs bli värdfamilj.

I dagens globaliserade värld kan man säga att språkkunskaper och kulturkänslighet är baskunskaper lika viktiga som läs- och skrivkunnighet.  De erfarenheter du  får utomlands erkänns överallt  i dagens samhälle. Att ta del av ett utbytesprogram kan vara ett utmärkt sätt att internationalisera sig.  Då du lever, studerar och skapar kontakter i ett främmande land får du värdefulla erfarenheter att ta med dig i livet.  Utmaningar kan bli en bra språngbräda för framtiden.

AFS Map-851x315

AFS är politiskt och religiöst obunden och den icke-vinstbringande verksamheten grundar sig huvudsakligen på frivilligarbete.  AFS delar även ut stipendier på finansiella grunder. Genom AFS kan du åka till över 40 olika länder runt om i världen.  Du kan också öppna ditt hem och bli värdelev och få ta del av främmande kulturer, lära dig språk och få nya vänner.

Ansökningstiden för år 2018 pågår som bäst. För mer information, gå in på deras hemsida http://www.afs.fi/!

Andra organisationer som även ordnar utbyten över hela världen:

EF Education First

STS – Start your journey

Lions och Rotary

Var nyfiken!

Lilian, Anci och Jenny

lärare i främmande språk vid Närpes gymnasium

(Textens skribent: Lilian Söderling)