”Förr eller senare delar vi farvatten igen, tillsammans i vår skola” skrev jag i april. Vi hade nog anat att gymnasiestudierna skulle gå på distans resten av vårterminen, men visst känns det ändå konstigt att nu även avsluta läsåret virtuellt. Jag är glad att studenterna får en dimission tillsammans i skolan. Även om den blir långt ifrån den dimission de sett fram emot och föreställt sig, blir den ändå en möjlighet att träffas och att tillsammans få stå med de vita studentmössorna som de jobbat för.

Vi andra firar skolavslutning genom att träffas via våra skärmar. Att träffas så har varit bättre än att inte se varandra alls sedan mitten av mars, men samtidigt ett tungt substitut för att vara tillsammans i klassrummet. Vi försöker göra det bästa av situationen och får bland annat ta del av hälsningar i videoformat och avsluta med att sjunga Den blomstertid nu kommer tillsammans med två studerande som spelat in en tvåstämmig version. För vi har trots allt kommit så långt nu att även detta läsår är över och det är dags för ett väldigt välförtjänt sommarlov.

På skolans inskription satt ni med solstänkta ansikten och jag pratade om den simtur som väntade, det läsår som låg framför oss. ”Alla simturer blir kanske heller inte som vi tänkt oss” sa jag då, utan att på något vis kunna föreställa mig de utmaningar som det här läsåret skulle föra med sig. Att ni skulle behöva simma på distans. Att lärarna skulle behöva hitta andra sätt att förklara hur man crawlar och övertyga någon att våga hoppa från tio meter. Men på något sätt har vi tagit oss genom detta också. Vi har tillsammans sett både fördelar och nackdelar med att få studera mer självständigt. Vi har insett hur viktiga rutiner är och vi har framför allt kunnat konstatera hur ovärderligt det är att få vara på plats, tillsammans i vår skola.

Bilden kan innehålla: skor, hav, himmel, utomhus, vatten och natur

Nu är den metaforiska simturen över, läsåret är slut. Nu är det dags att simma på riktigt! Vi får flyta på rygg i spegelblanka fjärdar. Vi får springa allt vad vi orkar ut på bryggan och kasta oss ut i svalkande sjöar. Vi får vada ut på hala stenar och kasta klibbigt sjögräs på varandra. Vi får låta brusande vågor skölja över oss. Vi får simma hur och när vi själva vill. Det är dags att dyka in i sommarlovet!

Simma lugnt och glad sommar!

Jenny Lindberg