Hösten 2019, dvs. 30 år efter att Berlinmuren revs 1989, passade det bra med en projektresa där ämnena tyska, samhällslära och historia samarbetade. Före vår resa träffades gruppen för att informera varandra om staden Berlins historia, olika platser och sevärdheter, tysk kultur, fraser på tyska samt hur Tysklands riksdag fungerar. Första veckan i december bar det av för en grupp från årskurs 2 bestående av Ida Ersfolk, Hasan Jasarevic´, Viggo Mickels Nordberg, Antonia Nylund, Adam Svedman och Alexandra Vikström i sällskap av lärarna Jenny Lindberg (tyska) och Louise Granlund (historia,samhällslära). I det här blogginlägget beskriver de studerande vår resa.

Vid Brandenburger Tor, från vänster: Viggo Mickels Nordberg, Adam Svedman, Hasan Jasarevic´, Alexandra Vikström, Antonia Nylund, Ida Ersfolk.

Måndag 2.12

Första dagen av resan checkade vi in först i hotellet och bytte om till lite bekvämare och varmare kläder. Sen åt vi bredvid hotellet på Dominos, som är ett pizzaställe. Efter att vi hade ätit gick vid mot förintelsemonumentet och stannade där en liten stund. Sen besökte vi Brandenburger Tor, Pariser Platz, Unter den Linden, Ampelmann-affär som vi var tvungna att gå i för att det började regna och det blev kallt. Sen tittade vi på Humboldt-universitetet som var gigantiskt och Bebelplatz och en julmarknad på vägen till vår nästa checkpoint som var Checkpoint Charlie. Efter Checkpoint Charlie gick vi förbi Trabi-Safari och Topographie des Terrors när vi skulle till vårt sista ställe för den dagen Spionmuseet som var mycket roligt.

Tisdag 3.12

På tisdagen vandrade vi iväg till riksdagshuset direkt efter att vi ätit frukost. Vid riksdagshuset medverkade vi på en föreläsning på engelska angående Tysklands regering och riksdag samt lite historia, och efter föreläsningen (som förresten var mycket intressant), tog vi en tur upp till glaskupolen i riksdagshuset. Underbar utsikt över Berlin från riksdagshusets kupol.

Från riksdagshuset tog vi oss via fots direkt till Bundeskanzleramt, vilket är förbundskanslerns kansli, och detta låg väldigt nära själva riksdagshuset. Efter att vi stått en stund och beundrat Bundeskanzleramt tog gruppen sig vidare till Tränenpalast längs med floden Spree. Tränenpalast var ett övergångsställe för utresa från Östtyskland under delningen men fungerar numera som en utställning om gränsens historia. Där strosade vi omkring en stund och tog in den information som gick att fås där, innan vi fick fritid fram tills kvällen. På kvällen tog vi en gemensam middag med typisk tysk mat och efter middagen åkte allesammans på bio. Vi tittade på en biofilm dubbad till tyska i en av de stora biograferna i Berlin. Filmen slutade sent på kvällen och vi begav oss tillbaka till hotellet så fort filmen slutat och där somnade vi alla så gott som direkt.

Onsdag 4.12

På onsdagen började vi dagen med en utflykt till East Side Gallery. Galleriet är en av de längsta delarna av Berlinmuren som finns kvar. På den ser man konstverk på speciellt östra sidan som målats just då muren var uppe. De här konstverken speglar livet och samhället efter andra världskriget och under kalla kriget. Att vara till East Side Gallery var roligt, målningarna var större än förväntat vilket gjorde dem ganska mäktiga. Vissa av konstverken var också väldigt moderna vilket ledde till att man kunde tolka dem lite som man ville. Det var en ganska rolig kontrast mot skolarbetet som oftast bara tolkas på ett vis.

Från vänster: Viggo Mickels Nordberg, Hasan Jasarevic´, Adam Svedman, Ida Ersfolk, Antonia Nylund, Alexandra Vikström

Efter East Side Gallery gick vi till Computerspielmuseum. Som namnet säger är museet fyllt med datorspel. Datorspelen är både äldre och nyare, de äldsta var från 1960-talet. Vissa av dem är endast utställda, men de flesta får man pröva eftersom att muséet är interaktivt. Jag tror vi alla tyckte att det här var ganska intressant eftersom vi där fick se hur mycket tekniken utvecklats på relativt kort tid, till och med utvecklingen från vår barndom till nutid var stor.

När vi varit på museet fortsatte vi dagen på Alexanderplatz. Alexanderplatz är ett av de viktigaste torgen i Berlin. Det är en central mötesplats, runt finns knutpunkter för bussar, tunnelbana och dylikt. Mängder av affärer finns också runt vilket leder till att mycket folk samlas där. Eftersom att Alexanderplatz endast är ett torg satte vi inte mycket tid där, utan fortsatte med lite fritid. Under fritiden shoppade de flesta av oss.

På kvällen samlades vi för att åka ut till KaDeWe och en julmarknad.Vi gick runt fritt på julmarknaden en stund och smakade saker typiska för tyska julmarknader. I Tyskland är brända mandlar och Glühwein väldigt vanligt, vi smakade båda. Brända mandlar är som namnet säger mandlar som värmts upp, man har stekt dem i socker. Glühwein är den tyska versionen av glögg, den är dock väldigt annorlunda jämfört med glögg. Glühwein är i princip uppvärmt vin blandat med de typiska glöggkryddorna.

När vi strosat runt på julmarknaden en stund gick vi över till KaDeWe.   KaDeWe är det näst största varuhuset i världen. På KaDeWe gick vi runt en stund och kollade runt på de 7 våningarna, de 60 000 m². Utbudet av saker var väldigt stort, speciellt utbudet av lyxvaror. Då vi kände oss klara med KaDeWe tog vi tunnelbanan hem och avslutade dagen.

Torsdag 5.12

Vår sista dag i Berlin började med att äta frukost på hotellet och packa våra väskor. Sedan tog vi bussen till slottet Charlottenburg. Där fick vi gå runt i den äldre delen av slottet och samtidigt lyssna på en guidad tur av slottet genom hörlurar. Detta var en väldigt intressant upplevelse. Det var häftigt att se hur mycket som bevarats av slottet och dess inredning, och det var även intressant att få höra historien bakom de olika rummen vi gick igenom. Efteråt gick vi till souveniraffären som fanns i anslutning till slottet.

Efter att vi besökt slottet hade vi lite fritid före vi behövde åka till hotellet. Vi åt då lunch och shoppade lite. Vi åkte senare till hotellet och väntade på taxin som skulle ta oss till flygplatsen. Det var slutligen dags att åka hem efter våra fyra väldigt roliga dagar i Berlin. Runt klockan två på natten kom vi trötta hem, och kunde äntligen gå och lägga oss efter den långa hemresan.