Hej! Jag heter Malin Blomberg och jag blev student från Närpes gymnasium våren 2018. Mina nuvarande studier är vid Västra Nylands folkhögskola i Karis på Natur och Medicin linjen. Jag får ingen examen härifrån men ett väldigt givande mellanår.

qijo5812

Hur är studierna uppbyggda? Studierna är väldigt lika gymnasiestudierna dvs. med föreläsningar, självstudier, grupparbeten, inlämningar och tent efter nästan alla kurser.

Vad är det man studerar? Jag studerar kemi, fysik, biologi och lång matte. Vi repeterar och fördjupar oss i dessa ämnen från gymnasiet. Vår kurslitteratur är alltså gymnasieböcker och i biologin har vi förutom Bios även Människokroppen. Om man vill får man även delta i studentskrivningar och antingen höja eller skriva nya ämnen.

Vad har varit mest intressant hittills inom studierna? Ett tvärvetenskapligt grupparbete där vi skulle arbeta med juridikstuderande. Vi skulle alltså se på medicinska problem både ur en biologisk och ett juridiskt perspektiv.

Vilka ämnen fördjupade du dig i i gymnasiet? Jag fördjupade mig i fysik, kemi, biologi och hälsokunskap. Jag anser att jag läste fullt tillräckligt med ämnen och skulle inte ändra någonting om jag skulle göra om det. NG har många egna kurser som jag har haft stor nytta av i biologi och kemi. Både biologi och kemilabbrapporterna har jag haft stor nytta av i tenter och nu på våren har vi en kurs i biokemi i vilken jag tror gymnasiets biokemikurs ger mig stor nytta.

Varför skulle du rekommendera VNF? I VNF kan man välja mellan många linjer, vissa linjer är mer praktiska så som teaterlinjen, danslinjen och ”create”-linjen medan andra linjer är mer teoretiska så som tian, natur och medicinlinjen och juridiska linjen. Här finns någonting för alla som vill ta ett mellanår eller för de som inte blev antagna till någon utbildning och vill vara kvar i förstagångssökande kvoten. Man kan också skriva om studentskrivningarna och höja antagningspoängen under året i Karis. I de teoretiska linjerna förbereder man sig för kommande studieliv och får vägledning av fantastiska lärare medan i de praktiska linjerna tar man 1 års paus från studier och gör det man är intresserad av. Till alla gymnasiestuderanden, du har absolut inte bråttom någonstans. I folkhögskolan finns alla åldrar, några har en utbildning de inte alls är nöjda med för att de hade bråttom till arbetslivet och inser när de är klara att det inte är deras grej.

maex0815

Varför sökte jag till VNF? Jag sökte till VNF för att jag ville till medi i Helsingfors men orkade inte satsa på inträdesprov efter studenten. Jag behövde ett mellanår men ville heller inte lämna allt studerande åt sidan och visste att naturvetenskap är något för mig. Därför bestämde jag mig för VNF som både är ett mellanår men också väldigt mycket läsande.

Mina framtidsplaner Mitt mål när jag tog studentexamen var att bli läkare men på VNF har jag fått veta av så många andra utbildningar man kan gå inom naturvetenskap området så jag har ändrat mina planer flera gånger om.

Här kan man bekanta sig med skolan: http://vnf.fi/