Årets ettor är de första som får en dator och allt skolmaterial från skolan. De är också de första som går gymnasiet enligt den senaste läroplanen. Här kommenterar de sina upplevelser så här långt.
Datorn i undervisningen
Jag tycker att datorerna i undervisningen underlättar en hel del, jämfört med högstadiet då man måste ha med sig massvis med papper och böcker. Även ett stort plus i kanten att vi får allt gratis, vilket gör att allt fler har råd att satsa på en bra utbildning.
Det är bra att skolan valt ut en dator så man vet att den är kompatibel med alla program och studentskrivningarna. Då alla har likadana datorer är man heller inte ensam om något problem skulle inträffa.
Förändringen mellan dator och bok är väldigt annorlunda, men vi kommer att vänja oss. Eftersom allt är nytt nu i början och vi aldrig varit i kontakt med så här mycket teknologi i skolan kommer det självklart ta ett tag för oss att få kläm på alla program o.s.v. och att hitta sin teknik för digital läxläsning.
Jag tycker det är bra att ha allt på datorn för då behöver man inte tänka på var alla böcker är, vilket underlättar enormt mycket. Det är även skönt att slippa bära runt på en massa böcker och papper. Datorn vi fått av skolan är smidig att ta med sig till lektionerna.
Det kan vara smidigt och bra att ha alla böcker i datorn, men jag tyckte ändå om att ha riktiga böcker. Största anledningen till att jag gillar pappersböcker mer är att jag upplever att man kan få ont i ögonen av att se på skärmen hela skoldagen och antagligen även hemma senare.
För mig har datorn fungerat felfritt hittills och när man skriver på dator går det i allmänhet snabbare än på papper. Med datorn är det även lätt att infoga bilder eller annan information. Man får organisera allt material som man vill och det är lättare att hålla reda på allting. Jag ser fram emot att lära mig mera och att bli van med att använda datorer i skolan. Förhoppningsvis blir jag snabbare och noggrannare med att skriva på datorn.
Jag gillar personligen pappersböcker och häften eftersom jag lär mig snabbare om jag skriver för hand.
Datorn är till stor nytta vid vissa ämnen såsom språk, men t.ex. i matematiken är det mycket svårare att göra uppgifter på datorn. Uppgifterna kan självklart variera i svårighet att skriva, men det är utmanande att hitta varje enskilt tecken på datorn. Matematiken är därför det enda ämnet jag ärligt kan säga skulle vara bättre med papper och penna. Annars skulle jag säga att datorn är jättebra och en bra förberedelse för både fortsatta studier och framtiden, som mestadels kommer vara teknologisk.
Självklart uppskattar vi alla också att vi i princip fått allt skolmaterial gratis och för ett varmt välkomnande till gymnasiet!
Abitti-intryck
Abitti är ett trevligt och smidigt provsystem. Det känns som ett noggrant genomtänkt system. Själva operativsystemet (Digabi OS) man startar baseras på Linux. Om man gör på rätt sätt när man startar datorn, fungerar det på första försöket. Programmen med öppen källkod är enkla att använda och de flesta kan laddas ner på Windows för att öva på förhand.
Först var det vissa svårigheter med att starta programmet, men sen blev det bara lättare och lättare ju fler gånger man gjorde det. Så klart svårt i början att hitta allt i själva programmet och hur det funkar, men även det blev lättare med tiden. Nytt i gymnasiet är att vi kommer skriva de flesta proven på dator och då är det viktigt att vi kan allt tekniskt och alla program vi kommer använda.
Provmiljön är ju dock helt ny för alla. Den är inte svår att använda, men om man vill bli snabb på den krävs naturligtvis en del övning. Jag tycker att skolan lyckats bra med att lära ut Abitti, och de små ”låtsasproven” i dataundervisningen är utmärkta för att den studerande ska få upptäcka och utforska systemets många funktioner. Ännu har vi inte haft något prov med Abitti men det kommer att bli intressant.
Jag tyckte i början att det var ett invecklat program, men ju mer vi använt det desto lättare har det blivit. Jag blev helt enklet van med systemet. Det är även bra då det är på dator då det går fortare än på papper. Jag tror att det kommer bli lättare att använda det efter att vi haft några prov och man får in en vana.
Abitti är bra att handskas med och där finns alla program man behöver för framtida prov. Det är bra att det finns såna här program så att man inte kan fuska. Abitti är lite krångligt men jag tror att det kommer bli mycket lättare med mera övning. Proven kommer att bli lättare att skriva och det blir även lättare att skriva studentprov senare.
I början kommer det vara lite svårt att skriva prov i Abitti, men jag kommer nog att vänja mig. Redan nu efter att ha använt det för tredje gången känns det lättare. Jag tror det kommer vara helt okej att skriva prov i Abitti.
Nu har vi haft ett prov i Abitti. Det gick faktiskt bra, både provet och att använda Abitti. Det samarbetade med en, så det var inget strul alls.
Undervisningen i gymnasiet
Gymnasiet är ett trevligt ställe tycker jag personligen. Det som är annorlunda i gymnasiet jämfört med högstadiet är lektionstiden och att man använder sin egen dator. Datorerna används mest hela tiden till skillnad från högstadiet och lågstadiet, så det är mycket nytt att lära sig. Sen är många ämnen samma som i högstadiet.
I högstadiet hade vi bara 45 minuters lektioner men i gymnasiet har vi både 45 och 75 minuters lektioner. Tempot är snabbare i gymnasiet och det tycker jag funkar riktigt bra. I högstadiet hade vi lektioner med klassen, men i gymnasiet har man ett eget schema och inte så många lektioner med klassen. Gymnasiet har även färre studerande än högstadiet.
Man får välja om man vill ha lång eller kort matte och om man vill fördjupa sig i något ämne. Frihet och ansvar är en mycket större aspekt. Man har själv ansvaret att göra läxor och lära sig om man inte förstod.
Annars är det bra att gå i gymnasiet, alla verkar trivas bra med varandra och alla är tacksamma över att ha fått allt material.
Sammanställt av Lotta Järnström