Hej! Jag heter Dennis Antfolk och tog studentexamen vid Närpes gymnasium 2011. Den våren var väl första gången jag på allvar fick börja försöka fundera på vad jag ville studera vidare till. Det kan vara ganska svårt för många att välja och jag kan ärligt talat säga att jag var avundsjuk på de som visste vad de ville göra efter examinationen, jag var liksom inte där. Inte ens i närheten. Att basera ett liv och en karriär på vilka ämnen man tyckte var mest intressanta i ett klassrum lät ju absurt.

27292324_10155270774613059_470446567_n.jpg

Hur som haver sökte jag till en utbildning som verkade helt ok, ganska okänd, men ändå var det väl något som lockade. Jag var på intervju och inträdesprov och blev antagen till Högskolan på Ålands ekonomilinje. Antagningen föll väl lite i glömska medan jag gjorde militärtjänstgörningen och jobbade. Följande vår kom, lite flera ansökningar till olika skolor blev skickade, men inget intresserade mig desto mera.

Företagsekonomi på Högskolan på Åland

Mitt i allt var hösten 2012 här och det var dags att börja skolan. Gissa om jag var nervös. Jag var väl ganska van med Åland och Mariehamn sedan tidigare men i ärligetens namn var det ganska läskigt att flytta, utan lägenhet, in till min mosters gästsoffa. Såhär i efterhand gick det väl ganska bra, det tog väl inte mera än en-två veckor för skolan att fixa bostad. Men det var ändå jobbigt i början, man får ganska lätt hemlängtan när man är långt hemifrån och osäker på vad man håller på med.

Några månader gick, och jag tog mig genom kurserna med nöd och näppe, Mariehamn som studiestad var väl inte det man kanske föreställer sig med studietider, men det var helt okej. Vi fick snabbt en umgängeskrets och det betydde mycket, vi hittade på egna saker. Det blir liksom till det man gör det till. Jag extraknäckte på en affär på helger och kvällar efter skolan, vilket var kul, där fick man mera kompisar och mera mening i vardagen. Jag var fortfarande osäker på utbildningen men lärarna och miljöerna var otroligt bra, jag visste dock fortfarande inte om företagsekonomi var rätt för mig, vilket återspeglades i betygen.

Åren gick, jag stannade kvar. På andra året kom jag ikapp med allt som släpade efter i ettan. Desto mera jag lärde mig om redovisning och finansiering desto intressantare blev det. Jag passade bra in i det lugna tempot som fanns i Mariehamn. Andra året började jag arbeta på en fastighetsförmedling, vilket var otroligt kul och fast jag tidvis hade mycket jobb och mycket skola lyckades jag alltid få det att gå ihop. Jag hade massor av fritidsaktiviteter, här finns motionsserier för massa olika idrotter vilket är otroligt roliga att delta i, med allt från fotboll, innebandy, hockey, rugby, basket osv.. listan är lång. Det finns även mycket lediga arbeten konstant här så att jobba och plugga samtidigt är väldigt vanligt.

Utbildningen är 3½ år och när mina 3½ hade gått hade jag bara börjat med examensarbetet. Jag jobbade heltid på fastighetsförmedlingen och det var så roligt att jag skrev mitt examensarbete om bostadsmarknaden i Mariehamn. Jag valde dock att börja jobba med något mera i den stil med det jag pluggat till, så jag började jobba med ekonomi på Ålands Penningautomatförening, där vi håller på med allt från automater och bordsspel på båtar och fartyg till gambling online. Där har jag nu varit  över 2 år och lärt mig otroligt mycket om ekonomi, vilket bara blir mera och mera intressant. Jag blev även färdig företagsekonom ifjol, våren 2017, vilket endast är en kandidatutbildning men en bra sådan om jag får säga det själv, Högskolan på Åland är en riktigt kvalitativ skola.

Det jag vill få fram är att även fast det är lätt att byta utbildningar idag måste man se till sig själv vad man vill göra. Är det som för många svårt så måste man våga kasta sig ut i det okända, och ha tålamod. Man kan definitivt alltid byta och starta om när man kommer på sig själv med att plugga något man avskyr, men man ska även komma ihåg att allt som är värt att göra oftast är tungt.  Ibland kan ihärdighet lönas.
Nu i efterhand kan jag också känna hur NG satte grunderna för hur jag skulle lyckas i fortsatta livet. Ekonomisk matte med Mikael Snickars var den första mattekursen på NG jag fick en blank 9:a i, samhällslärans alla kurser var otroligt givande och intressanta och fick mig att vilja skriva det som realämne vilket i sin tur gav mig en bredare uppfattning om omvärlden och gav mig en bra start inför min utbildning. Lärarna och kompisarna på gymnasiet som lade grunden till att man trivdes på NG var en stor del till att man senare vågade ta klivet ut i det okända. Vilket löste sig bra, som sådana här saker oftast gör. Allas väg är olika, vissa behöver mera tid på sig att ta reda på vad de vill.

Tack Närpes gymnasium för bästa studentutbildningen!

Dennis