Det är med glädje och kärlek som denna modersmålslärare tar hand om treåringen i vår skolbyggnad, nämligen skolans bokcirkel. Denna treåring är skötsam och ordentlig. Hen verkar vara nöjd med tillvaron och har på många sätt blivit mer självständig. En dag med anteckningen ”Bokcirkelträff” i kalendern är därför alltid en bra dag.

Detta läsår har vi hunnit med fem böcker och lika många träffar. Konceptet är enkelt. Elva studerande från alla olika årskurser träffas för att prata om en bok som alla har läst. Jag har turen att få vara med!

I år inledde vi läsåret med Torgny Karnstedts Låtsaskungen, en bok som har ganska många år på nacken och som vi hittade som klassuppsättning i vårt skolbibliotek. Handlingen kretsar kring en ung lärare som får jobb på en internatskola för ungdomar med olika problem (missbruk i hemmet, våldsbenägenhet, psykisk ohälsa…) och som helhjärtat går in för att hjälpa och stöda dessa ungdomar. Ungdomarna får också stort utrymme i boken och läsaren får veta mer och mer om deras erfarenheter. Ju mer man läser, desto mer sympati känner man för dessa karaktärer. Efter denna bok gick vi över till en annan historia om en skola och om problemtyngda ungdomar. Malin Persson Giolito har skrivit romanen Störst av allt, om 18-åriga Maja som anklagas för att ha orsakat skolkamraters död i en skolskjutning. Scener från rättegången varvas med inslag om vad som händer före och under skolskjutningen. Är Maja faktiskt skyldig? Detta var enligt flera bokcirklare den bästa boken som vi läste detta läsår.

Bokcirkel NG

På bokmässan i Göteborg lyssnade jag på ett seminarium med Anna Arvidsson, som skrivit den hyllade ungdomsromanen Ordbrodösen. Jag tog med mig detta som ett boktips till cirkeln och alla nappade på förslaget att läsa denna bok tillsammans. Bibliotekets Mia Nordström, som hjälper oss med att skaffa alla böcker, hittade tillräckligt med exemplar. (Tack Mia!) Flera i cirkeln brukar läsa fantasy och ansåg att denna bok inte riktigt levde upp till förväntningarna, men för läsare som inte är så vana med fantasygenren kan denna bok absolut vara en lyckad ”mjukstart”.

Ordbrodösen

Vi har också läst en klassiker, Robert Louis Stevensons Dr Jekyll och mr Hyde, en bok som blandar inslag från skräck- och deckargenren med ämnen som psykologi och samhällsvetenskap. Jonas Karlsson fick stå för läsårets sista bok, Jag är en tjuv, en roman om Roland som jobbar som säkerhetsansvarig på ett varuhus och som på grund av utmaningar och motgångar blir alltmer bitter och uppgiven. Dessa två böcker föll inte alla cirklare i smaken, men diskussionerna om böckerna blev ändå livliga och givande. Detta är tjusningen med bokcirkeln. Att läsa en bok tyst för sig själv kan förstås redan det ge en hel del, men att diskutera en bok tillsammans med andra tillför alltid något, till och med om du inte gillat boken!

IMG_3643

Tack till alla bokcirklare för detta läsår! Tack till Emmy, Esma, Martina, Nea, Benjamin, Mathilda, Madelene, Emille, Emilia, Nihada och Simone! Jag hoppas att vi får fortsätta och följa en fyraåring nästa läsår!

Ia