Den 17 maj 2023 deltog årskurs 1 i årets krishanteringsdag inom det ämnesövergripande studieavsnittet GeMo1-2-3, En värld i förändring. Vi studerande hade fått information av vår modersmålslärare Ia och geografilärare Lotta. Informationen vi hade fått var att vi skulle bli utsatta för olika fiktiva kriser, att vi skulle komma i bekväma kläder och att vi skulle ha på notiserna på Wilma eftersom Wilma skulle fungera som myndighetskanal. Vi fick inte veta på förhand vilka kriser vi skulle utsättas för.
Kris 1: Cordyceps
Vår grupp kom in i biologirummet och klädde på oss skyddskläder, munskydd och handskar. Vi tog fram mikroskopen och gjorde oss klara för att labba. Mitt i allt skedde en antropogen olycka. Ett provrör med en vätska spilldes ut. Vätskan var okänd innan vi försiktigt svängde provröret med en metallstav och såg etiketten där det stod “Cordyceps”. Ytterligare märkte vi att det också fanns en varningssymbol på provröret. Vi sökte upp vad varningssymbolen betydde och kom fram till att det var varningssymbolen för biohazard. Vi var optimistiska, tog upp vätskan med en pipett och bestämde oss för att titta på vätskan under ett mikroskop, men det visade sig att vi spenderade onödig tid på detta eftersom det inte visade något speciellt.
Vi började titta oss omkring och såg att det som spillts ut hade börjat sprida sig runt i svampform och hade börjat växa på väggar och bord. Då kom vi fram till att det var frågan om en svamp. Vi sökte på Google om Cordyceps för att se om vi hade rätt, och det hade vi. Vår grupp gick ut och tittade om viruset spridits utanför klassen och det hade det gjort. Det hade spridits vidare till ett annat rum bredvid biologirummet.
Efter många om och men, beslöt vi oss för att evakuera biologirummet. Vi gick med raska steg mot modersmålsrummet som vi visste hade närmaste nödutgång. När alla tryggt och säkert hade tagit sig ut ur byggnaden och stängt dörren bakom sig till skolan, “ringde” en av oss till 112. Vi blev snabbt kopplade till smittskyddsenheten och fick beskedet att vänta på hjälp som var på väg.
Ajla Jasarevic, Tilde Snickars, Tindra Backholm, Janita Bäck, Ines Gull, Margareta Lassheikki, Santeri Niemi och Isak Heikkinen
Kris 2: Kidnappning
Vår uppgift var att rädda gymnasiets rektor Mikael Snickars, som blivit kidnappad av högstadiets rektor Johan Gulin. Det hela började med att vi fick ett Wilma-meddelande. I meddelandet stod det:
Jag har kidnappat er rektor! Om ni lyckas hitta honom inom 30 minuter får ni honom tillbaka. Annars behåller jag honom. Jag är ledsen, men jag behöver hans hjälp!
Vi gick runt i skolan och letade vid de områden där Mikael brukar befinna sig, men vi hittade honom inte. Därefter gick vi till kanslisten Therése och frågade henne om ledtrådar. Hon sa att Mikael hade ett möte om en ny mattelärare. Vi bestämde oss för att gå till högstadiet eftersom de är i behov av en ny mattelärare.
Vi gick in i lärarrummet där högstadiets rektor Johan Gulin satt i sitt kontor. Haris sågt Mikael i kontoret fastbunden i en stol. Johan förde in Mikael i ett annat rum där Haris tog ut honom och räddade honom.
Nai Maris, Haris Pjevo, Jenna Böling, Jemina Kulasic, Emma Söderqvist, Agnes Hellman och Emmy Maris
Kris 3: Tågolycka
Vår grupp fick en tågolycka vid Finby stationshus som vår kris. Läraren Miranda visade en bild som hon ”fått från en kompis”, och lämnade klassrummet. Vi fick sedan ett meddelande från myndigheterna som informerade om att det hade hänt en tågolycka i Finby och att alla invånare skulle stanna inomhus och stänga alla fönster och dörrar p.g.a. kraftig rökutveckling.
Efter att vi fått meddelandet stängde vi dörrar och fönster, för att förhindra att röken skulle komma in. Efter det väntade vi på vidare information om olyckan. I ett senare meddelande som vi fick stod det att det skett ett kemikalieutsläpp i samband med olyckan, och vi uppmanades att söka skydd eftersom kemikalierna kunde vara farliga att andas in.
Då kom vi överens om att gå till högstadiets skyddsrum (musiksalen). När vi sprang över till högstadiet höll vi andan så att vi inte skulle andas in några farliga kemikalier. Då ansåg vi att vi hade klarat av krisen. Vi kommer att fortsätta vara i skyddsrummet på Närpes högstadium tills vidare, och vi hoppas att situationen snart kommer att förbättras och att vi kan återvända till våra hem. Tills dess fortsätter vi att vara en gemenskap och stötta varandra i denna svåra tid. Vi vet att vi är starkare tillsammans och tillsammans kan vi övervinna alla utmaningar som vi möter.
Michael Panagos, Oliver Nordberg, Vu Nguyen, Saara Hyvätti, Natalia Koskimaa, Emilia Wilson och Ester Rönnholm
Kris 4: Mord
Vår kris började med att vi kom in till kemisalen där vi insåg att ett mord hade ägt rum. Vi inledde med att undersöka platsen och bedöma situationen innan två gick för att samla bevismaterial på själva mordplatsen medan de resterande fyra som var poliser, gick för att lista ut vem mördaren var. De som undersökte själva mordplatsen och samlade bevismaterial var tvungna att ha på sig skyddskläder, handskar, munskydd och visir.
På platsen fanns en utritad figur av en människa, blod, hår, en kniv på golvet samt bilder på de fyra misstänkta personerna för mordet. Dessa var Lilian, Richard, Kennet och Guy. Vi valde även att intervjua en av de misstänkta, men han ville inte prata med oss utan advokat. Med hjälp av DNA och blodanalyser samt håret på den misstänkta kunde vi dra en slutsats om att det var Guy som låg bakom mordet eftersom både hans blodanalys och hårfärg stämde ihop med mördarens.
Lejla Badnjevic, Elizabetta Gora, Tindra Kummel, Liva Berg, Zlatan Arnautovic, Joel Skogberg och Melvin Simons
Kris 5: Clickers
Vår grupp utsattes för en clickers-kris. Ett meddelande skickades ut och där stod det att larmcentralens nödnummer ligger nere på grund av mängden samtal under de senaste minuterna. Rapporter om mystiska och hotfulla varelser i rörelse haglar in. Invånarna uppmanas att hålla sig undan. Rör inte varelserna!
Clickers kom och bankade på vårt fönster och “skrämde” oss! Vi började med att låsa dörren så att ingen skulle komma in. Vi tänkte då att vi var klara med vår kris, men då började Clickers springa förbi vårt fönster och banka på fönstret. Vi tänkte inte mera på det och började kolla ut genom dörren och där såg vi att clickers hade kommit in i byggnaden. Vi kom på idén att vi kan utrymma byggnaden genom fönstret. Vi sprang till fönstret och då öppnades dörren av någon. Clickers var inne i rummet och vi var snabba att ta oss ut genom fönstret och lyckades rymma.
Det var väldigt roligt att få vara med om en kris, speciellt när krisen också involverade monster. Som att vara i en film! Det var en väldigt rolig upplevelse.
Viggo Bergvik, Milo Nordberg, Henrik Grönlund, Cecilia Palmgren, Mathilda Westermark, Lamija Susic och Ida Brommels (samt Minea Antfolk, Beata Björklund och Kajsa Åbacka som clickers bakom maskerna)
Kris 6: Hackerattack
Det sändes ut ett meddelande av “myndigheterna” där det stod att alla Finlands banker hade blivit hackade och alla banksystem låg nere och att endast kontant betalning var möjlig. Vi var då tvungna att samla ihop alla kontanter som vi hade och sedan göra en matlista med matvaror så att vi skulle klara oss en hel vecka, med möjlighet till förlängning.
Vår grupp köpte mest torrvaror som vi visste skulle räcka till hela gruppen och dessutom kunna stå i rumstemperatur. Vi köpte då bland annat nudlar, riskakor, nötter, chips, jordnötssmör och vatten. Vi köpte också sanitetsprodukter såsom tandborstar, tandkräm och wc-papper.
Vi hade ganska mycket kontanter på oss redan, plus att vi även fick hittelön på 150€ eftersom vi hittade Mirandas plånbok. Så sammanlagt hade vi ungefär 220€ att handla varor för.
Vi fick inte uppleva en så panikslagen kris så på så vis kunde vi ta det relativt lugnt. Vår grupp tyckte nog om dagen. Det var roligt med lite omväxling i skolan så nära slutet på läsåret.
Tilda Krooks, Ellen Nygård, Kinga Krzeszowiec, Natalie Snickars, Elias Harf, Eyolf Pettersson och Dmytro Kosian
Föreläsning med Ancha Kjerulf
Efter våra krishanteringar fick vi lyssna på en föreläsning av Ancha Kjerulf. Först förklarade hon för oss vad begreppet kris innebär. Hon föreläste sedan om hur vi borde agera i krissituationer och hur vi tar kontakt i situationer när en kris uppstår. Föreläsningen hjälpte oss att förstå att man genom att ge sig själv tid och utrymme för att bearbeta kriser kan stärka sin mentala och fysiska hälsa. Genom att söka stöd och använda olika verktyg och strategier kan vi bättre förbereda oss för framtida utmaningar och kriser.
Ancha jobbar som krisarbetare och har även erfarenhet av yrken som psykiatrisjuksköterska och klasslärare. Vi tyckte att presentationen som Ancha gav oss var bra och intressant. Vi tyckte också att det var bra att skolan tagit in någon som är utbildad inom området för att lära oss om kriser.
Vi tyckte att krisdagen var en rolig upplevelse där vi kreativt, men samtidigt också seriöst fick vara med om olika typer av kriser.
Blogginlägget är ett resultat av kollaborativt skrivande och även bilderna är tagna av studerande i årskurs 1 våren 2023.