Jag kom för en liten stund sedan hem från skolan och sitter nu vid datorn i mitt rum. I mitt bibliotek. Väggarna är täckta av bokhyllor och bokhyllorna är nästan helt fulla med böcker. Nobelpristagare och finlandssvenska poeter får dela utrymmet med skräckförfattare och deckare. Att läsa är ett sätt för mig att resa runt jorden trots att jag egentligen är hemma i Närpes. Det är ett sätt att försöka förstå sig på den märkliga varelse som kallas människa.

Om det inte har framgått så älskar jag alltså att läsa och jag älskar att diskutera med andra läsare. Därför blev jag så glad i höstas när det visade sig att det fanns intresse för en bokcirkel i skolan. Tillsammans med fjorton andra läsare från alla tre årskurser har jag fått bekanta mig med några böcker som ingen av oss hade läst förr.

DSC_0008

Både jag som lärare och de studerande i bokcirkeln har fått komma med bokförslag och sedan har vi röstat oss fram till böckerna. Det enda kravet var att ingen i gruppen hade läst boken och förstås att det skulle vara möjligt för oss att skaffa ett exemplar till oss alla. På detta sätt har böckerna varierat väldigt mycket. Ingen har gillat alla böcker, men någon har alltid gillat boken som vi har läst till våra träffar. Både jag och de studerande kunde på vår sista träff i dag konstatera att vi har haft intressanta diskussioner och att det är nyttigt att ta del av olika tolkningar och åsikter.

DSC_0012

Jag vill tacka alla er som har varit med i bokcirkeln i år! Alla kunde tyvärr inte komma med på träffen i dag och därför fattas några på bilden. Jag tar mig friheten att citera en av deltagarna och får konstatera att det är härligt att inte vara den enda bokmalen i skolan!

Ia Enroth