Hösten 2018 bestämde jag mig för att ha ett mellanår efter studentskrivningarna  för att jag inte var säker på vad jag ville studera. Jag bestämde mig för att göra volontärjobb och jag hittade ganska snabbt ett projekt i Ungern. Mitt projekt började i mars och planen var att jag skall vara här till januari, men jag beslöt mig för att söka till universitet i Budapest och jag blev antagen att börja studera internationella relationer på Budapest Metropolitan University i februari.

Nu just bor jag i en liten stad i norra Ungern , staden som jag bor i heter Szécsény. Szécsény är ungefär 100 km bort från Budapest. Szécsény hör till landskapet Nógrád, Nógrád är ett av Ungerns fattigaste områden. Mitt volontärjobb är ett Erasmus+ projekt och finansierat av EU. Jag gör mitt volontärjobb med en organisation som heter Egyesek. Organisationens motto är att göra olika aktiviteter åt barn.

Nógrád har en stor population av romer och största delen av barnen som vi jobbar med är romer. Vi gör olika aktiviteter åt dem, mest efter skolan. Vi försöker lära dem engelska med olika spel och lekar och vi försöker även ge dem information om olika möjligheter t.ex. att de kan åka utomlands och inte bara stanna i sin lilla by.

Jag har även hjälpt en 13-årig flicka att lära sig engelska. På sommaren hade hon 3 veckor på sig att lära sig all baskunskap på engelska , annars stannar hon kvar på klassen. Då jag började lära henne så kunde hon bara räkna till 5 på engelska, men under de 3 veckor som jag hjälpte henne så lärde hon sig så pass mycket att hon klarade provet och fick även börja på en bättre skola. På sommaren hade vi sommarläger åt barnen så att de har ett säkert ställe att vara på dagen och ett ställe var de får mat.Vi hade olika spel och aktiviteter åt dem. Nu när skolan har börjat på nytt så har vi startat aktiviteterna där igen.

Petra Nylund, student från Närpes gymnasium 2018