Hon talar fem språk säger någon kring middagsbordet. Jag nickar och svarar på franska till min bordsgranne som jag just insett är fransktalande. Det tar ändå en stund innan jag inser att det är mig de talar om. Jag har fortfarande svårt att förstå att jag som kämpat med att lära mig språk idag talar fyra språk flytande och ett femte lite knaggligt. För att vara ärlig, jag var aldrig någon språkguru i skolan. Jag fick okej betyg för att jag var en plugghäst, men lätt var det inte. Till all tur var mitt intresse för världen större än min rädsla för att lära mig språk. Det har öppnat upp många dörrar för mig både professionellt och privat.

Idag lever jag i en mångspråkig miljö där mitt modersmål svenska plötsligt har blivit det språk jag använder minst. Jag bor i Tanzania där majoriteten av befolkningen talar swahili. På jobbet och hemma talar jag engelska. Med vänner blir det svenska, engelska, franska och finska. Ute på stan swahili. Innan bodde jag i Elfenbenskusten där majoriteten talar franska. Plötsligt hade mitt val att studera franska, som jag gjorde på nionde klass i Kristinestads högstadieskola, bidragit till ett arbetskontrakt med FN.

22385051_10154748256720047_781093874_n

Här håller jag föredrag och föreläsning på franska för en hel by på Elfenbenskusten

Idag älskar jag språk, men så var inte alltid fallet. Jag kommer ihåg vinnarkänslan när jag efter nio månaders studier i Frankrike flyttade tillbaka till Finland. Jag hade åkt iväg med en bristfällig franska och vaga förhoppningar om att lära mig språket ordentligt. Hem kom jag med studiepoäng i internationell rätt. Allt hade gått på franska. På den första föreläsningen hade jag tappat tråden efter fem minuter och undrade hur jag tre månader senare skulle klara av en muntlig tent i ämnet. Men efter en tid växte mitt självförtroende och plötsligt talade jag flytande franska. När jag träffar mina engelskspråkiga vänner är jag rätt glad över att mitt modersmål är ett globalt sätt minoritetsspråk. Det har uppmuntrat mig att lära mig inte bara ett men flera världsspråk.

22396515_10154748263415047_496347140_o

min zwahililärare Christina

Min tid i Frankrike övertygade mig om att jag kan lära mig språk om jag får tala mycket och är omgiven av språket i min vardag. Mitt bästa tips är därför att söka sig till rum där språket man vill lära sig talas och sen bara börja tala. Jag kunde allt annat än korrekt franska min första dag i Frankrike, men jag vågade ändå öppna munnen. Det samma gör jag nu med swahili. Med ett gott skratt när något går fel kommer man långt, på vilket språk som helst. Och det är ingen myt, ju fler språk du lär dig, desto lättare är det faktiskt. En vacker dag hoppas jag också att jag kan tala arabiska, som är det största språket på kontinenten där jag bor.

Sandra Grindgärds

(student från Kristinestads gymnasium)