Namn: Sebastian Ekroos

Student från NG år: 2016

Studerar till klasslärare (pedagogie magister) vid Åbo Akademi i Vasa och utexamineras förhoppningsvis 2022.

Hur är studierna uppbyggda? Väldigt blandat. Vissa dagar kan vi ha en lektion som börjar 8:30 och slutar 10:00 och sedan är man ledig resten av dagen. Visserligen finns det ju självstudier och inlämningsuppgifter i mängder som man skall hålla koll på.
De gånger vi faktiskt befinner oss på akademin ser schemat ut som ”vanligt” med föreläsningar, seminarier, vanliga lektioner och tenter. Jag som studerar första året har ännu i skrivande stund inte hunnit ha undervisningspraktik, men nu vecka 2 (8-12.1) har vi åhörarpraktik på fältet, vilket innebär att vi får välja en skola dit vi åker och lyssnar på lektioner och observerar hur lektioner är uppbyggda samt hur den nya läroplanen implementeras i lektionerna och undervisningen överlag.

Vad är det man studerar? Många kurser och ämnen vi läser är sådana som man redan läst tidigare, t.ex. musik och finska, men sedan finns det även andra kurser som didaktik och en, till hösten nystartad kurs som heter ”röst, retorik och relationer” och innehållet i denna kurs är hur man på bästa möjliga sätt skall använda rösten för att såväl bli hörd i klass. Denna kurs var enligt de flesta mycket rolig och annorlunda eftersom vi fick ”leka” med rösten, t.ex. tala bebisspråk med varandra, läsa sagor för varandra osv.

Vad har varit mest intressant hittills inom studierna? Förmodligen att lära känna och lära sig samarbeta med nya människor från andra delar av landet, istället för kompisar man haft sedan dagis. Det som har varit den största ändringen är, förutom att flytta till en ny stad, skaffa nya vänner, ha en egen lägenhet osv. är nog studiefarten och hur noga man måste vara med deadlines.

Vad kan man jobba med efter examen? Eftersom jag studerar till klasslärare får jag direkt efter utexamineringen behörighet att arbeta i grundskolans åk 1-6, men under studiernas gång kan man läsa långa bi-ämnen som ger behörighet att arbeta i åk 7-9.

Vilka ämnen fördjupade du dig i i gymnasiet? Finns det andra ämnen du även borde ha läst mer av redan i gymnasiet? Jag gick musiklinjen, men utöver mycket musik läste jag även lång matematik, tyska samt extra religion. Ämnen jag kanske skulle borde läst mera är psykologi och finska.

Varför (och för vem) skulle du rekommendera din högskola/ditt universitet och din studiestad? Jag skulle rekommendera ÅA åt dig som önskar arbeta med och kring andra människor.
Vasa skulle jag rekommendera för att den, trots att den inte är en stor stad har allt som behövs i en studerandes liv; nära till matbutiken för att kunna handla de nödvändiga nudlarna och makaronerna, nära till gym/motionsled, butiker och restauranger om man gillar att slösa pengar, barer för de roliga lördagskvällarna samt många pizzerior för de mindre roliga söndagsmorgnarna. Men sen finns ju även den aspekten att man kanske inte vill ta ett så stort kliv att flytta till exempelvis Helsingfors, och därför är Vasa det perfekta valet, speciellt om man kommer från Österbotten.

Övrigt som du vill lyfta fram kring temat gymnasiet-studier-yrkesliv? Yrkeslivet har jag inte så många erfarenheter av ännu, men jag kan säga så mycket angående skillnaderna mellan gymnasiet och studierna, att man har mycket större ansvar för sina egna studier och prestationer än vad man hade i gymnasiet. Man måste se till att låna kurslitteraturen, läsa den och lämna in den inom lånetiden, samt hålla koll på deadlines (tro mig, det finns många). Men trots allt detta kan du vara lugn, eftersom man har en sådan stark gruppanda inom klassen så att ingen någonsin lämnas utanför och alla hjälper alla.

Åbo Akademi, Academill, Strandgatan 2, Vasa

Vasa torg