För skidåkare är hösten den tid på året då almanackan är fullpackad med träningsläger tillsammans med såväl längdskidåkarna som skidskyttarna. Första terminen kändes det som om vi var mera ute på träningsläger runtom i landet jämfört med den tid vi spenderade på skolbänken. Trots lägerlivet har det inte varit några problem att ordna skolgången på utsidan av skolbyggnaden, tack vare den flexibilitet som skolan erbjuder. Vi har hållit kontakt med ämneslärarna via nätet, gjort läxorna på distans via datorn och på så vis hängt med i undervisningen. Då det var dags för provveckan sändes proven till våra tränare, som sedan övervakade oss medan vi skrev. Dessutom råkade provveckan lappa över två läger, så ett prov skrev vi i Vuokatti och det andra i Muonio, vilket visade sig fungera hur bra som helst!

17973899_697251037121365_5873664193356804497_o

Men denna möjlighet finns i väldigt få gymnasier, och därför är vi speciellt glada över att ha valt Närpes gymnasium, som erbjuder denna möjlighet. Rektorn och lärarna har förståelse för idrotten: de anpassar sig till våra behov, hjälper oss när det behövs och erbjuder oss privat stödundervisning. Utan dem skulle det inte vara möjligt för oss att kunna kombinera idrotten och studierna på den nivå vi själva önskar, och därför är vi evigt tacksamma för den insats som Närpes gymnasium har ställt upp med. Vi uppskattar verkligen allt det arbete de lägger ner på oss för att vi ska kunna satsa på idrotten. Tack Närpes gymnasium!

Heidi och Patrik Kuuttinen