Under de senaste tre åren har jag haft 30 kilometer till skolan enkel väg, innan dess hade jag 12 kilometer till lågstadiet. Det är ett privilegium att växa upp på landsbygden, långt bort från storstadslivet. Men baksidan av denna idyll är de långa sträckorna till kompisar, intressen, skolan och jobbet. För mig har körkortet vid sjutton år alltid varit ett mål, att kunna åka vart jag vill vid vilken tid på dygnet som helst och i vilket väder som helst utan att vara beroende av skjuts.

När man bor på landsbygden så spenderas automatiskt mycket tid i bilen, det är långa sträckor till allt och alla. Men detta skapar även en speciell gemenskap med sina vänner, att samåka till träningar, skola och för att umgås med kompisar på kvällarna. Ett körkort innebär frihet, men även ett stort ansvar. Men vem behöver då detta körkort och vem har ansvaret som krävs?

Att få körkortet vid sjutton har, i alla fall i min vänskapskrets, blivit normaliserat. Varför skulle man inte få en godkänd dispens? Det har under den senaste tiden varit många diskussioner om vem som borde få körkort. Jag anser att det borde finnas strängare regler kring detta. Varför skulle en person som har tre kilometer till skola och fritidsaktiviteter, bor mitt i centrum och har en mopedbil behöva körkort vid sjutton? De som bor långt ute på landsbygden med föräldrar som arbetar långa dagar borde prioriteras före de som bor i centrum. Men jag förstår även de som bor i centrum och vill ha körkort, grupptrycket av kompisar som redan har fått körkort blir stort och man skaffar det även om man kanske inte nödvändigtvis behöver det.

Det har skett många olyckor den senaste tiden där sjuttonåringar har varit anledningen. Men jag anser att detta inte är en anledning till att förbjuda det helt och straffa alla som verkligen behöver körkort och som kan ta ansvar i trafiken. Istället tycker jag att ett större ansvar borde tas. Ska en sjuttonåring som blivit fast för fortkörning med en trimmad moped verkligen få ett körkort vid sjutton? Vem ska då ta detta ansvar är frågan, är det föräldrar eller myndigheter? I första hand kanske det är föräldrarna men även en strängare kontroll från myndigheternas sida vore en idé för att minska de många trafikolyckorna. 

Har man inte själv ett ansvar också? Sjutton år är en ung ålder, men borde man inte känna sig själv tillräckligt bra för att veta om man kan hantera ett körkort eller inte?

Den senaste tiden har det inkommit flera nya lagförslag. Att skärpa kraven för undervisning, sätta märke på bilen och förbjuda nattlig körning är alla bra åtgärder. Men ett av dessa förslag får mig att börja fundera, kommer ungdomar verkligen att sluta köra på natten? Jag tror att detta är något som kommer att bli svårt att förhindra eftersom detta är en stark tradition framförallt i Österbotten, att spendera tid med sina vänner genom att vara ute och köra. Att då plötsligt säga att ungdomar inte får köra bil efter tolv på natten kommer nog bli en svår övergång.

Men med dispensen kommer även orättvisor. I dagens läge så får de flesta en godkänd dispens men om reglerna skulle bli strängare så skulle fler bli nekade. Detta skulle såklart leda till besvikelser eftersom alla är vana med att få en godkänd dispens. En känsla av utanförskap skulle snabbt skapas om ens vänner får körkort men inte man själv. 

Att jag vill ha körkort vid sjutton finns det ingen tvekan om. Jag känner mig redo att hantera ansvaret och friheten som ett körkort innebär. Om man inte har den känslan kan det nog snabbt leda till farliga situationer. Något som är viktigt att komma ihåg för båda föräldrar, myndigheter och framförallt en själv är att man fortfarande är väldigt ung när man är sjutton. Jag tycker att möjligheten att ta körkort vid sjutton är bra, men genom att införa strängare regler och tillämpa de nya lagarna så tror jag att man kommer att uppnå en bra balans. Men, har alla verkligen ansvaret som krävs för att få ta körkort vid sjutton?

Moa Lönnvik