I studieavsnittet Ge-Mo 1-2-3, En värld i förändring, har vi behandlat olika typer av risker och kriser. Under årets krishanteringsdag utsattes hela årskurs 1 för olika sorters påhittade kriser. Vi fick inte på förhand veta vilka kriser vi skulle utsättas för, utan fick bara information om att komma i bekväma kläder och med fulladdad telefon. Krisdagen ordnades av vår modersmålslärare Ia och vår biologi- och geografilärare Lotta.

Ebolaviruset

Vår grupp kom in i bige-rummet och vi blev tillsagda att ta på oss skyddskläder, munskydd, handskar och skyddsglasögon. På bordet mitt i bige-rummet fanns en massa olika provrör med virus, pipetter, bakterieprover, mikroskopglas och instruktioner för hur man skulle använda mikroskop. Plötsligt råkade vår lärare Lotta välta två av provrören så att vätskan inuti hälldes ut på golvet och krisen började. 

Först visste vi inte riktigt vad vi skulle göra, vi blev förvirrade och vilseledda på grund av de olika redskapen på bordet och om vi skulle använda dem till något eller inte. Vi började med att mikroskopera vårt virus för att ta reda på vilket som läckts ut, men det gav oss ingen information eftersom vi sedan insåg att man ju inte kan se virus med ett vanligt ljusmikroskåp. Sedan upptäckte vi att det stod “Ebola” på provrören och insåg att detta inte var bra. Ingen av oss visste kanske riktigt hur farligt Ebola var, så vi var optimistiska och tänkte att det var bäst att försöka städa upp den röra som hade skapats. Först torkade vi upp allt med våta papper och sedan torkade vi samma ställen med desinfektionsmedel. Alla papper vi använt förseglade vi i en plasthandske så att inget mer av viruset skulle spridas. Efter det ansåg vi att vi var klara med krisen.

När vi sedan gick igenom våra olika kriser tillsammans med hela klassen, berättade Lotta att Ebolaviruset är väldigt dödligt och att vi borde ha utrymt klassrummet så fort som möjligt och “ringt” 112 så att de skulle ha kunnat skicka ett saneringsteam. Som tur var var inte vårt Ebolavirus riktigt, för då skulle vi nog alla ha dött på grund av vår bristfälliga krisberedskap. 

Vi tyckte ändå att krisdagen var väldigt rolig, trots våra stora misstag. 

Nhi Doan, Chi Nguyen, Klara Winter, Duyen Bui, Emilia Filpus och Emilia Jakobsson

Kidnappning

Vi började i modersmålsrummet och fick ett svart kuvert av vår moddelärare Ia och inuti fanns det en lapp med vår uppgift och en ledtråd. I meddelandet stod det “Jag har kidnappat SKS-ordförande Ajla! Lyckas ni hitta henne innan tiden är ute? Det kan underlätta att först lista ut vem jag är”. Ledtråden bestod av ett chiffer och en lapp där vi kom fram till meddelandet “Lärare by day, väktare by night”.

När vi listat ut chiffret gick vi till Marres rum och frågade henne om ledtrådar. Vi trodde då att det skulle finnas en ledtråd om var Ajla var i skolköket, eftersom Marre pratade om att Ajla skulle hämta glass. Vi hämtade glassen från skolköket, men märkte då att vi hade förstått fel. Vi skulle inte gå till skolköket och hämta glassen.

Efter att vi varit i skolköket gick vi tillbaka till Marre, som gav oss några ledtrådar till. Vi fick bland annat reda på var läraren Lottas bil var och trodde att Ajla var där. Ajla var inte i Lottas bil. Efter det fick vi reda på att Marie-Sofie har en vit Volvo. Vi hittade hennes bil och i bilen var Ajla . Vi hjälpte Ajla ur bilen och låste upp handklovarna hon hade på sig.

Vi tyckte vår kris var rolig. Det var lite svårt att förstå ledtrådarna i början men sedan gick det lättare och vi löste krisen.

Wilma Lindfors, Keira Yamberla, Minea Asplund, Fanny Lindqvist, Alexandra Klåvus och Minea Thomasfolk

Zombieapokalyps

Vår grupp blev utsatt för zombier. I början fick vi en bok som hette Hanteringen av de odöda. Då förstod gruppen direkt att det handlade om zombier. Medan vi tittade på boken hörde vi smällar från brandtrappan. En zombie kom från brandtrappan och två ut ur en annan dörr i klassrummet. Då fick alla panik och började springa ut ur skolbyggnaden.

Vi sprang ut på skolbacken och väntade in zombierna för att se om de följde efter oss, vilket de gjorde. Under tiden vi utrymde skolbyggnaden fick vi även en notis från myndighetskanalen där det stod: “Viktigt meddelande! Larmcentralens nödnummer 112 ligger nere på grund av mängden samtal de senaste minuterna. Rapporter om mystiska och hotfulla varelser i rörelse haglar in. Invånare uppmanas att hålla sig undan. Rör inte varelserna!”.

Vi sprang genom högstadiet för att senare springa ner på parkeringen. Efter att de hade dödat tre av oss gav de upp och en majoritet på fyra stycken överlevde.

Vi tyckte att zombieapokalypsen var ganska kul men även väldigt ansträngande.

Zacharias Eriksson, Tinja Häggqvist, Axel Lärka, Elina Lassas, Jakob Gulin, Sara Brådd och Ivan Kinos

Snöstorm

Vi började i biologirummet där vi fick ett meddelande om att en intensiv vinterstorm har dragit in över Närpes. I meddelandet stod det att temperaturerna kunde sjunka till ca -35 °C och att vindarna kunde uppnå hastigheter på 35-37 m/s, alltså orkanvindhastighet. Vi började samla på oss filtar för att hålla oss varma.

Några minuter senare fick vi ett nytt meddelande där det berättades att det rådde strömavbrott. Mari-Sofi kom för att hjälpa oss när hon hörde om vår situation och åkte iväg för att hämta de varor vi behövde: vattendunkar, stormkök, konserver och tändstickor. Vi rusade ner till första våningen och hittade ett rum utan fönster för att skydda oss.

Efter ytterligare några minuter fick vi meddelande om en tågolycka som hade skett nära Finby stationshus, där det hade läckt ut kemikalier i luften. Vi tog oss snabbt till befolkningsskyddet i simhallen där vi upptäckte att det var låst. Vi skyndade oss vidare till högstadiets befolkningsskydd och stängde in oss där. Övningen var färdig och vi hade överlevt.

Vi tyckte det var ganska lätt att ta oss igenom situationen och vi hade ett bra samarbete inom gruppen. Det var en rolig dag och lärorikt att vara med om kriser som skulle kunna hända på riktigt.

Nova Rönnberg, Emmi Toivola, Josefine Gullans, Selma Evwaraye, Fanny Lassander, Joel Gulin och Hannes Rantakoski