Jag heter Robin, jag tog studenten från Närpes gymnasium våren 2013. Efter studenten har jag studerat biologi vid Helsingfors Universitet, jag är sedan början av höstterminen bosatt i den franska staden Tours för utbytesstudier vid Université François-Rabelais. För mig har det alltid varit en dröm att åka på utbyte under studietiden och för mig var Frankrike det självklara valet, det franska språket, kulturen och köket har redan under många år fascinerat mig.

tours-4.jpg

Jag anlände till Tours i slutet av augusti, det var en varm och solig dag. Jag kom hit vid lunchtid, och redan då märkte jag att här får man inget gjort vid lunchtid, alla är på lunch och därmed var det helt omöjligt att få tag i en taxi. Efter att jag äntligen fått tag på en taxi och kommit mig fram till studentbostaden jag skulle bo i så kom jag i kontakt med några andra lite sämre sidor av Frankrike, byråkratin här är hemsk, allt görs ännu till pappers och allt tar oändligt länge med långa köer, och man klarar sig absolut inte på något annat språk än franska. Som tur är läste jag franska i gymnasiet och även som ett litet biämne vid HU så jag klarade mig med en aningen knagglig franska, franskan dom pratar i denna region är dessutom väldigt ”ren” och det finns ingen egentlig dialekt. Efter att de första dagarna med nervositet och all byråkrati var avklarade kunde jag äntligen börja njuta av livet i Frankrike, allt från det franska köket till utbudet av kultur, jag var och är definitivt nöjd med mitt val.

Tours

Hôtel de Ville – stadshuset i Tours

Då det var dags att börja studera på riktigt så kom det fram att de kurser jag planerat ta inte gick att ta i sin helhet eftersom de flesta av dem krockade (här är det obligatorisk närvaro på VARJE föreläsning, frånvaro kräver läkarintyg) så det blev att tänka om. Detta kom att visa sig vara en bra sak, eftersom jag nu under höstterminen endast läser kurser i franska språket och istället för studier i biologi gör jag ett litet forskningsarbete med en av världens trevligaste handledare. I forskningsarbetet undersöker jag tvesjärtars (en insekt) beteende i relation till längdens på hanars tång vid deras bakände, hemma i Finland har jag endast sysslat med växter, så detta är något helt nytt för mig men det är intressant och lärorikt. Förutom den obligatoriska närvaron på alla kursgånger här förekommer även muntliga förhör/tenter framför klassen, detta är något som jag verkligen inte ser fram emot att göra på franska, men det ska väl gå på något sätt får man hoppas.

Tours 2

En dag i laboratoriet, nedsövning av tvestjärtar för att senare kunna göra en analys av kolhydratföreningar på deras kutikula.

Frankrike skiljer sig på flera andra sätt från Finland, från små saker som att det inte går att köpa plastpåsar i mataffären, att man äter efterrätt varje dag eller att man måste nia folk man inte känner till att det förekommer ”hygienkontroller” i studentbostäder under året man bor här och att det är helt ok att ta en två timmars lunchpaus i mitten av dagen. Att vara i tid är inte något de tar alltför hårt på här heller, flera föreläsare kommer för sent till varje föreläsning, ofta är saker och ting heller inte välorganiserade, men allt brukar nog ordna sig till slut.

Tours 3

På franska IKEA kan man förutom stekpannor och kuddar även köpa sig snaps.

Efter en dryg månad i Frankrike kan jag inte säga annat än att jag älskar att bo här, fastän det har sina små nackdelar så väger de positiva sakerna helt klart upp det. Under året hoppas jag att jag kommer att förbättra min franska, se stora delar av Frankrike och lära känna folk från världens alla hörn. Jag rekommenderar verkligen alla att besöka Frankrike, om inte annat för att dricka vin och äta gott!

Robin Sjöblom