Hur blev jag den jag är? En kille som alltid varit begåvad i skolan. Inte bara inom naturvetenskapliga ämnen utan även många andra, så länge det inte är främmande språk. Jag är ingen språkmänniska, men svenska och engelska är de två språk som jag faktiskt förstår. Svenska är mitt modersmål så det kommer av sig själv, men engelska har jag lärt mig från spel och internet.

Jag börjar mitt liv som läsare redan som tvååring. Jag minns inget av detta men har fått höra det av mina föräldrar. Jag började läsa vägskyltar redan före jag knappt kunde tala och annars läsa. Jag lärde mig även läsa texter mycket ung. Mina föräldrar brukade läsa sagor och senare Bamse tidningar före det var dags att sova. Jag snappade ganska snabbt upp språket och kunde börja läsa själv. Några av mina favoritsagor var ”Guldlock och de tre björnarna” och ”Pojken som åt ikapp med jätten”. Så småningom blev jag ännu äldre och jag började se mer och mer på TV. Bolibompa och så gott som alla program på Nickelodeon och Cartoon Network blev mina nya favoriter. Jag blev även introducerad till TV-spel och det kom snart att spela en enorm roll i mitt liv.

När det blev dags för lågstadiet kunde jag redan läsa och skriva. De första åren blev mycket enkla för mig. Jag minns att vår lärare ville ha oss att läsa alla nya texter vi går igenom tio gånger hemma så vi skulle lära oss. Jag som tyckte det var löjligt, gjorde aldrig det. Lågstadiet körde jag igenom med hög fart, jag fick höga till perfekta betyg i allt. Bamse tidningarna blev även utbytta mot Kalle Anka tidningar. Jag fick en Playstation 2 och lärde mig engelska för första gången. Min vardag började utvecklas från att jag lekte med Lego till att jag spelade Dator- eller TV-spel hela dagen.

I lågstadiet hade vi ett projekt där vi skulle läsa en bok ur ungefär 7 olika genrer och sedan presentera de lästa böckerna inför klassen. Jag som redan var en mycket snabb läsare blev den första som hade läst genom en bok. Boken jag hade läst genom var klassikern ”Jorden runt på 80 dagar” av Jules Verne. Denna bok är fortfarande min favoritbok. Det är den enda boken som lyckats få mig att inte kunna sluta läsa. Jag läste ut den dryga 300 sidor långa boken på endast två dygn.

Musik har varit något som alltid varit intresserad i. Jag älskar att sjunga. I lågstadiet var lärarinnan så imponerad av mig att jag fick uppträda med ”My heart will go on” i femman och ”Rolling in the deep” i sexan. Jag uppträdde med dessa på julfesten inför alla föräldrar och alla på skolan helt själv. Scenskräck och nervositet är två saker som aldrig varit problem för mig. Eftersom jag var så intresserad i musik började jag även i Legato och lärde mig spela gitarr, eftersom jag var för ung för att lära mig sång. Jag deltog i ”Young” konserten men fick tyvärr ingen framträdande roll eftersom jag var så tyst och försiktig. Däremot efter att ledarna hörde hur bra jag var att sjunga fick jag inleda den avslutande sångmedleyn med ”We are young”.

I högstadiet avstod jag från musiken eftersom mina röständringar gjorde det mycket svårt för mig att sjunga och jag tappade intresse för musik. Jag avslutade även Legato. I gymnasiet har jag däremot återupplivat dessa intressen med musiklinjen.

Jag spelar dataspel så gott som hela tiden då jag har fritid. Som jag tidigare nämnt, lärde jag mig engelska från spel. Så majoriteten av allt läsande jag tar in idag kommer från spel. Spelar jag inte själv, tittar jag på då någon annan spelar på Youtube. Spelvärldar och dess berättelser är en stor del av min värld. ”Warcraft” och dess berättelser är den berättelse jag är mest insatt i. Det finns 23 böcker till serien utöver de 24 år som berättelsen utvecklats i olika spel. Böckerna handlar om saker som man som spelare inte får se i spelen, allt tråkigt som sker mellan höjdpunkterna.

Filmer och serier är något som jag snappat upp på senare tid. Jag har aldrig varit speciellt intresserad i film och serier, utan det har endast varit något som jag sett ibland. Några av mina kompisar kollar film mycket mer än mig. Då jag som barn brukade se på tecknat på TV, ser jag idag på filmer, däremot inte på TV längre. Actionfilmer har alltid varit något som jag gillat. ”Pirates of the Caribbean” har varit min favorit serie med filmer. I genomsnitt ser jag på en film varje helg. Det betyder att man tittar på ganska många filmer på ett år. Idag är det verkligen en underbar tid att vara filmälskare med den tillgång vi har till filmer tack vare bland annat Netflix.

Jag är begåvad och jag vet att jag har det enkelt att lära mig saker. Men all den kunskap och anledningen till att skolan har gått så bra för mig som den gjort, kan jag spåra tillbaka till min tidiga lycka att läsa. Jag läser inte lika mycket längre och det kan vara anledningen till att jag tycker att skolan i sin helhet är svårare. Jag har ingen fakta för detta, men jag kan ganska säkert säga: läsning ger färdighet.

Simon Kjällberg