Mitt namn är Matilda Maars och jag blev student från Närpes gymnasium våren 2017. I höstas började jag på logopedprogrammet vilket är en fyraårig utbildning vid Umeå universitet.  Efter avklarade studier utexamineras man som legitimerad logoped. En logoped diagnosticerar och behandlar personer med tal-och språksvårigheter, sväljsvårigheter samt röststörningar. Det finns flera olika inriktningar inom yrket. Vanligen arbetar man inom hälso- och sjukvården, skolan, rehabiliterings- och habiliteringsverksamheten men även andra valmöjligheter finns, exempelvis kan man arbeta på scenskolor.

Under insparken hade vi en barnkalassittning med klassen och faddrarna

I gymnasiet fördjupade jag mig i ämnena psykologi, samhällslära och hälsokunskap. Psykologin har jag haft speciellt stor nytta av då vi även läser psykologi i programmet. Jag har förstås haft nytta av mycket annat som jag läste i gymnasiet. Exempelvis fördjupade vi oss i ämnen i anatomin som tagits upp i biologi. Lite förkunskaper i olika ämnen underlättar studierna otroligt mycket då man nu fördjupar sig i ämnena.

Första året av logopedstudierna bekantar man sig med grundläggande medicin, psykologi och lingvistik. På höstterminen har vi haft kurser i utvecklingspsykologi, anatomi, lingvistik och talkommunikation. Upplägget varierar rätt mycket från kurs till kurs. I vissa kurser har vi haft seminarium, delprov och grupparbeten medan i vissa kurser har vi endast haft föreläsningar och sluttentor. Hittills har vi haft föreläsningar på förmiddagen och självstudier på eftermiddagen.  Personligen gillar jag upplägget med föreläsningar på förmiddagen. Jag tycker studietakten är lagom snabb. Alla föreläsningar vi än så länge haft har inte varit obligatoriska men det är till otroligt stor hjälp att gå på dem. Det är mycket man måste läsa in på egen hand men om man aktivt deltar på föreläsningarna känner jag att det inte blir så tungt och man kan lättare avgöra vad som är viktigt och fokusera på det.

Mycket inom studierna har varit väldigt intressant men det jag tycker varit mest intressant måste nog vara miljöpraktiken vi hade andra studieveckan. Vi fick observera några logopeders möten med klienter. Det var både unga och gamla klienter med olika tal-och språksvårigheter. I och med att vi har praktik först i fjärde terminen tyckte jag att det var väldigt givande att få se en glimt av logopedyrket i ett så tidigt skede av studierna. Det jag blev mest positivt överraskad över var hur brett och mångsidigt yrket verkligen är.

Umeå är en populär studiestad bland finlandssvenskar. Ett sätt att träffa andra finlandssvenskar på är att kan man fara på evenemang som finlandssvenska nationen ordnar. De ordnar allt från sittningar till olika aktiviteter såsom paintball och bowling.

Från fsn:s ”Finland 100 år”-sittning

Jag rekommenderar starkt att studera i Umeå. Jag är väldigt nöjd med att jag valde att studera här och anser bara att det varit positiva saker med valet. Umeå är en stad med fin natur, många sevärdheter och här finns många möjligheter för fritidsaktiviteter som passar åt alla. I och med att det är över 30 000 studerande här finns det alltid  evenemang, fester eller liknande för studenter. På universitetsområdet finns flera studentkrogar där de många studenter hänger på helgerna. På sportanläggningen Iksu är det också väldigt populärt att studenter spenderar sin tid. Där kan man göra allt från att simma, klättra, gymma och pröva på olika träningspass. Utbudet är väldigt stort vilket jag och många andra uppskattar.

För att sammanfatta trivs jag på utbildningen och med Umeå som studiestad. Gemenskapen på klassen gör studierna roliga. Man har aldrig en tråkig stund och totalt sett är studielivet mycket bra här.

Vintern i Umeå är riktigt härlig med mycket snö