”Jag tycker att det kan vara behändigt att kunna ett annat språk i samband med t.ex. fortsatt utbildning, jobb, resor osv. Man kan också kommunicera bättre med personer som har ett annat modersmål och lära känna en annan kultur genom inlärning av ett främmande språk vilket jag tycker är intressant.”

Idag har både de ettor och tvåor som läser franska och tyska samarbetat och hjälpt oss språklärare göra reklam för våra ämnen. Det fick mig att tänka tillbaka på mina egna val och de språk jag studerat. De kursiva citaten är vad de tyskstuderande i Närpes och Ancis franskstuderande i både Närpes och Kristinestad skrivit om varför man ska lära sig fler främmande språk.

”Jag har alltid varit språkintresserad och vill bara lära mig så mycket språk som möjligt.”

”För att det är bra att kunna flera språk, och alltid kul att lära sig om ett nytt land och kultur.”

När jag gick på sjuan var det väldigt klart för mig att jag skulle välja tyska som tillval till åttan. Min ett år äldre kusin läste tyska, men på mitten av 90-talet läste de flesta fortfarande minst ett extra främmande språk i skolan, framför allt i gymnasiet. Världen där ute lockade mig, EU hade nyligen grundats och det kändes smart att utrusta sig själv inför den spännande framtiden. Jag fortsatte med mina språkstudier i gymnasiet. Vi var 35 studerande på min årskurs. Av dem var det kanske bara fem som inte läste extra språk. En handfull läste – och skrev studenten i – båda språken! Vi följde en självklar tradition att engelska inte är tillräckligt, även om det är ett väldigt bra verktyg.

”Tycker om att lära mig om kulturer och andra länder. Språk är även alltid en rikedom och väger inte att bära med sig i livet, precis som andra kunskaper man har.”

Jag hade inte den blekaste aning om vad jag ville bli när jag blev student. ”Språk behöver man i alla branscher” tänkte jag och sökte in till engelska språket och litteraturen vid Åbo Akademi med tyska som biämne. Lärare skulle jag då inte bli! Språkstudierna passade mig väl, jag som gillar att prata, läsa, skriva. Efter ett tag blev det ändå lärarbanan, ett av de bästa besluten i mitt liv! Den största rikedomen med att lära sig flera språk är för mig alla människomöten och upplevelser de gett mig under studietiden, på mina språkpraktikresor, privata resor men nu framför allt i mitt jobb som språklärare.

”Eftersom jag har lätt att lära mig språk, och tycker att franska är ett fint språk. Jag tycker också att man ska ta vara på chansen man får att lära sig ett främmande språk.”

2017-03-31 18.07.33

Vägen från ”Klasse!” för åk 8 till otympliga Duden har varit givande

”Eftersom jag är ung och nyfiken så tyckte jag att jag ska lära mig andra språk för tänk om jag ska ut och studera i ett annat land i framtiden så är det bra att jag lär mig språk.”

Jag har lärt känna många fina människor tack vare utbytet vårt gymnasium har med Bremen. Om jag inte kunde tyska, skulle jag inte förstå min guddotter. Utan mina språkkunskaper hade jag inte börjat prata med det gamla par som brukade bo hela sommaren i min hemby, de som senare fixade jobb åt mig och öppnade sitt hem för mig då jag skulle åka iväg på min språkpraktik, de som jag fortfarande har kontakt med tio år senare.

”För att det lät roligt, hade egentligen inte tänkt på annat än att det vore roligt.”

Ivern som gnistrar i ögonen på eleverna i tillvalsgruppen på åttan då de tar de första stegen in i en ny språkvärld, nyfikenheten då klassen utforskar målspråkets land och kultur, oräddheten med vilken de kastar sig in i muntliga övningar. Det ger mig energi!

”I högstadiet för att det var kul och nu i gymnasiet för att jag vet att det är jättebra att kunna många språk.”

Gnistan då de studerande i gymnasiegruppen märker att de börjar förstå en hel del av målspråket, stoltheten då en studerande bestigit det ibland utmanande berget som kallas ”Adjektivens svaga och starka böjning”, glädjen då de beställt mat på målspråket på en restaurang under vår gemensamma resa, självsäkerheten med vilken abiturienterna producerar allt längre texter. Det ger mig inspiration!

”Jag vill kunna förstå fler människors modersmål. Jag vill inte behöva tacka nej till en möjlighet i framtiden p.g.a. bristande språkkunskaper. Det är roligt att förstå texter i sin omgivning på andra språk.”

Det är en stor ynnest att få följa dessa ungdomar ända från åttan till studenten! I gymnasiet växer det alltid fram en särskild gemenskap i gruppen, en gemenskap som också är inkluderande för mig som lärare. Jag känner att vi blir ett lag som jobbar framåt tillsammans. De är med på alla idéer och förslag, de ställer goda frågor och vi trivs i varandras sällskap. Det ger mig värme inombords!

Allt detta har jag fått för att jag valde tyska som tillval i högstadiet!

”Om man exempelvis är ute och reser så har man möjlighet till att diskutera med andra människor eller fråga om olika saker. Kan också vara bra att kunna flera språk när man söker jobb! Förutom att lära sig om det nya språket så får man även bekanta sig med kulturen.”

Ta vara på de ypperliga möjligheter till språkstudier som grundskolan och gymnasiet erbjuder! Jag lovar, du kommer inte att ångra dig!

Jenny