Hej!

Mitt namn är Victor Strömbäck. År 2012 blev jag student från Närpes gymnasium. Våren 2017 blev jag utexaminerad musikpedagog (YH) från Novia i Jakobstad. Efter studierna flyttade jag till Helsingfors och har jobbat här som lärare. I februari flyttar jag hem till Närpes igen efter nästan sju år på annan ort. Då inleder jag min nya tjänst som kultursekreterare. I denna text ska jag berätta om vägen som lett mig hit.

Musiken har varit en stor del av mitt liv. Foto: Arto Alho

I slutet på högstadiet var jag som så många andra inte säker på vad jag ville bli när jag blir stor. Jag hade ett stort intresse, och det var att spela gitarr. Jag valde därför gymnasiet och musiklinjen. Då hade jag åtminstone tre år att fundera, och skulle få spela mycket gitarr under tiden. Åren gick snabbt och sista året hade jag inte blivit klokare än att jag fortfarande tyckte mest om att spela gitarr. Jag såg inte många andra utvägar än att söka mig till en musikutbildning.

Sommaren 2012 kom beskedet att jag hade blivit antagen till musikerlinjen vid Novia i Jakobstad. Jag skulle göra min militärtjänstgöring 2013, men kunde inte hålla mig från att börja studera redan hösten 2012. Första studieåret blev därför bara en termin. På hösten 2013 var jag tillbaka och ansökte då om att få byta inriktning från musiker till musikpedagog. Jag hade förstått att arbetsmöjligheterna efter studierna var bättre för de med pedagogutbildning.

Utbildningen var 270 studiepoäng varav pedagogiken stod för 60 av dem. Detta betydde mycket tid för att spela och öva på sitt eget instrument. Under en vanlig skolvecka hade jag bland annat, lektioner i mitt huvudinstrument, ensemblespel, teori och pedagogik. Vi hade oftast ett tretimmars pass handledd undervisning per dag. Resten av skoldagen förväntades man öva på sitt eget instrument eller läsa pedagogik för att hänga med i kurserna. Detta tog en stund för mig att inse, och jag hade en del problem med självförtroendet i början, när jag jämförde mig med mina studiekamrater. Tids nog hittade jag min studieteknik och då började jag verkligen älska studierna.

I början av studierna bekantar man sig med olika musikstilar som Jazz, Pop, Rock, Latin, Soul och Funk. Man får möjlighet att uppträda på olika ställen, och är man då aktiv kan en hel del spelningar erbjudas från publik, studiekamrater och lärare. På detta sätt får man mycket praktik för det kommande musikerlivet.

När man kommit längre börjar man fokusera på vad man själv brinner mest för, och valmöjligheterna för vad man kan göra är oändliga. Möjlighet att åka på utbyte finns också vilket jag utnyttjade genom att studera ett år i Örebro.

Gällande pedagogiken har man några olika praktiker där den bästa enligt mig är att man har egna övningselever under två års tid.

Är man aktiv under studierna öppnas många vägar till arbetslivet. Foto: Alex Holm

Efter examen kan man jobba som instrumentlärare och bandledare vid musikinstitut eller musikskolor. Man kan också jobba som frilansande musiker, vilket de flesta gör i mindre och större utsträckning. Många jobbar också med branscher som inte är direkt förknippade med studierna. I mitt fall har det lett till tjänsten som kultursekreterare samt frilansande musiker. Man är inte behörig att jobba som musiklärare vid grundskolor och gymnasier.

Studioinspelning i Örebro. Utbytesåret var för mig ett mycket roligt och givande år.

För att backa lite i tiden ska jag berätta lite mer om gymnasiet. Denna tid i livet tyckte jag var väldigt rolig och jag trivdes mycket bra. Musiklinjen satte guldkant på vardagen. Jag kan inte påstå själv att jag var någon speciellt duktig eller för den delen aktiv studerande i de teoretiska ämnena, men på något sätt lyckades jag alltid ta mig igenom mina kurser. Musiken var min fördjupning och utöver det fanns inte rum för så mycket mer än de obligatoriska kurserna, plus några handplockade kurser som jag tyckte verkade nyttiga. Detta var mest kurser i modersmål, vilket jag ännu idag är väldigt nöjd att jag valde. Att läsa, förstå och skriva är bra att kunna även för en musiker. Skulle jag få leva om gymnasietiden, vilket jag och mina gymnasiekompisar ofta önskar, hade jag nog lyssnat lite noggrannare på lektionerna. För mitt val av yrke verkar jag hittills gjort vettiga val när jag valde mina kurser strax efter nian.

För dig som funderar på att studera musik kan jag starkt rekommendera Novia och Jakobstad. Trevlig stad med stort kulturutbud med tanke på sin storlek. Utbildningen håller hög standard förutsatt att du är beredd på att satsa på dina studier. Det kommer även att finnas tid för mycket annat kul än musik även om du gör det.

Har du tankar eller frågor om studier du vill ställa direkt åt mig, tveka inte att ta kontakt!

Tack för mig.

Victor Strömbäck