Kan sjutton abiturienter och en lärare skriva en text tillsammans på 30 minuter? Svaret på den frågan är tydligen: JA!

De studerande som går MO8 (en kurs i fördjupad skrivkompetens) denna period gav ämnesförslag, bearbetade fram formuleringar och skapade tillsammans dagens text. Jag agerade sekreterare och skrev. Vi började med en helt blank sida och jobbade mot klockan. Här ser ni resultatet!

Ia

Nu går vi vidare!

Hösten kommer. Det är en vanlig dag i september. Eller? Den 11 september, för 17 år sedan, stannade tiden för många. Men för oss springer den. Det är i dag en vecka och en dag tills studentskrivningarna börjar. De digitala studentskrivningarna. Ytterligare ett stressmoment.

Vi fattar inte. Vi stressar. Vi tänker på livet, på framtiden. ”Det kommer förmodligen att skita sig”, tänker en. ”Det ordnar sig! Det finns en chans till i vår”, tänker en annan.

Denna dag för 17 år sedan vaknade många människor till en helt vanlig dag, men när dagen var slut hade världen ändrat sig. Någon hade fyllt sina sista timmar i livet med helt vanlig vardag. Med jobb, med ärenden, med vänner. Många hade förlorat älskade och anhöriga. Vi alla tappade för stunden vår tro på medmänsklighet.

Det kommer att komma en tid då studentskrivningarna och stressen är över. Tills dess kämpar vi. Om vi kan gå vidare från det stora och hemska som händer, klarar vi också av vardagens bekymmer.

Livet för oss just nu är fullt av utmaningar, men också möjligheter. Stanna upp mitt i stressen och se alla möjligheter att lyckas i stället för att blint springa förbi dem. Tiden får visa resultatet. Tiden är vår. Nu går vi vidare.

Patrik, Emilia, Elin S, Najla, Elin K, Rebecka, Wilma B, Selina, Anna, Alexandra K, Ellen, Viktor, Melissa N, Melissa S, Alexandra H, Hanna och Huy