Ordet text behöver inte ha samma betydelse för alla. Vissa kanske kopplar text till en skolbok, andra till en dagstidning eller vissa kan se videoklipp och filmer framför sig när man tänker på texter. Texter är något som formar världen men också oss själva och det påverkar oss mer än vad vi tror.

När jag var liten så började jag läsa i tidig ålder. Att läsa böcker var verkligen något som jag tyckte om att göra och jag kunde läsa hur många böcker som helst. Till en början så läste min familj böcker för mig och hjälpte mig att upprepa orden som de läste. Speciellt så brukade mormor läsa många barnböcker för mig och pixiböcker var mina favoriter. Mormor brukade ha en liten väska fylld med pixiböcker där jag sen fick välja ut mina favoriter som hon sen läste för mig.

Att läsa böcker för barn är något som hjälper dem att utveckla sitt ordförråd och sitt tankesätt därför är det viktigt att detta får vara en del av ett barns uppväxt. Min systerson, Hugo, som endast är 1,5 år vill ofta att man ska läsa böcker för honom och när man har läst en bok så kommer han med en ny. Man ser att han följer med och upprepar vissa saker som man säger och främst bilderna är något som gör texterna mera intressanta och det gör det också lättare för barnet att följa med i det man läser. Med detta vill jag komma fram till att redan i väldigt tidig ålder så börjar olika texter intressera och hjälpa en människa.

När jag blev lite äldre så började jag titta mer på tv och programmet “Bolibompa” blev snabbt en favorit. Barnkanalen var konstant på när jag var hemma i vardagsrummet. Astrid Lindgrens filmer har alltid varit mina favoritfilmer men även Astrid Lindgrens böcker. När jag tänker på hennes berättelser så kopplar jag dem direkt till min barndom. Hennes berättelser har alltid varit något speciellt och jag tror att jag nästan kan alla hennes filmer utantill.

När jag blev äldre började jag använda mig mer av sociala medier och där finns alla möjliga texter i alla olika former. I lågstadiet började jag titta mycket på plattformen Youtube. Youtubers som håller på med mode och smink är något som alltid har intresserat mig och än idag hänger jag med flitigt i youtube världen. Idag så läser jag inte lika många böcker som jag gjorde när jag var yngre. Jag önskar jag skulle lägga mer tid på att läsa böcker eftersom att det är väldigt avslappnande och härligt men i dagens läge så lägger jag hellre den tid som jag har över på sociala medier, bloggar och serier.

Musik är en annan form av text och det är något som jag lyssnar på dagligen. Jag använder mig av musik en stor del av min vakna tid. Alltid då jag är hemma så har jag på musik i bakgrunden eller när jag tränar så gör musiken att jag hamnar i min egna värld. Alla låtar har ett eget budskap och att lyssna på musik har hjälpt mig mycket. Det fina med musiken är att man alltid hittar något att lyssna på. Det spelar ingen roll om man känner sig nere eller glad det finns alltid musik som kan beskriva känslorna som man känner i stunden.

På tal om texter som beskriver känslor så är citat något som också har hjälpt mig där. Det finns tusentals citat som man kan hitta på internet som kan hjälpa en att sätta ord på sina känslor.

Avslutningsvis så vill jag säga att alla har olika synsätt på texter. Texter hjälper oss genom att lära oss olika saker men också hjälper det oss att känna känslor. Text kommer alltid finnas i vår värld, kanske inte nödvändigtvis i bokform men om inte i bokform så i andra former.

Matilda Sundlin