Vi lärare ger ofta uppgifter till studerande, men denna gång ska vi ge uppgifter till varandra. Jenny uppmanar Ia att läsa en bok och Ia uppmanar Jenny att läsa en bok. Varför tycker vi att den andra ska läsa boken? Det berättar vi om här. När vi sedan har läst böckerna återkommer vi med beskrivningar av våra läsupplevelser. Kanske någon av er vill haka på och läsa en av eller båda böckerna? Välkomna att delta och välkomna att kommentera när vi återkommer efter läsningen!

Jenny, jag vill att du läser Mary  av Aris Fioretos

Mary är en vacker bok. Redan omslaget är vackert, men det som är allra vackrast är det språk som möter dig när du låter ögonen vandra över sidorna. Du kommer att få resa bakåt i tiden, till 1973, och det land du ska få besöka är Grekland. Huvudpersonen är en ung kvinna och det är hennes röst du får höra. Hon är student. Hon är kär. Hon väntar barn. Hennes pojkvän är en av hjärnorna bakom en studentrevolt mot diktaturen som styr och på grund av detta råkar Maria/Mary illa ut. Hon tillfångatas av säkerhetstjänsten.

Det öde som väntar henne är mardrömslikt. Mary är alltså också en grym bok som ställer stora frågor. Vad är det att vara människa? Vad överlever vi? Vad är vi villiga att offra? Jag hoppas att det blir en lika stark läsupplevelse för dig som det blev för mig!

Ia

Ia, jag vill att du läser ”The Humans” (Människorna) av Matt Haig

Varför vill jag att du ska läsa en roman om en rymdvarelse som kommer för att förhindra mänskligheten från att lösa hemligheten kring primtal?

Vi satt och lyssnade på Haig tillsammans i Göteborg i höstas på seminariet ”Ska det vara så svårt att vara människa?”. Där sade han: ”the world is designed to drive us mad”. Ja, så kan det kännas ibland och mänskligheten gör ofta det otroligt svårt för sig på den här planeten. Just därför vill jag att du ska läsa Haigs roman. Människorna förvirrar, överraskar, äcklar, intresserar och utmanar huvudkaraktären. Varför gör människor en massa saker på så oerhört dumma och invecklade sätt? Finns det något gott med att vara människa?

Kanske du precis som jag nästan gråter på en sida för att gapskratta på nästa, för romanen innehåller både härlig brittisk humor och stort allvar. Romanen gjorde mig varm inombords och lämnade mig med en stark tro på det goda hos oss människor, vilket jag också hoppas du upplever när du läst den.

Jenny

IMG_20170418_203138