Det här läsåret hann bara börja, så fick tyskgruppen på åk 2 ta emot gäster från Bremen. Den första dagen fick hela gymnasiet ta del av en presentation av staden Bremen och gästerna deltog i en del lektioner under dagen. Somliga av mina kollegor blev t.o.m. så ivriga att de höll sina lektioner på engelska för att våra gäster skulle kunna hänga med.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här är vi som var med! På bakre raden från vänster läraren Sarah Martin, Charlene, Kaja, Petra, Simon, Morgan, Wilma, Aris, Felix (skymd), Jimmy, min kollega Annika och på främre raden från vänster Christopher, Lea, Tanja, Fiona, Jelka, Almina, Sebastian, Do, Jenny

Efter skolan åkte vi till camping i Kristinestad och fyllde på energidepån med stora glassportioner, som ungdomarna sedan förbrände då de spelade kubb och beachvolley. Det här med mat är viktigt i Finland har de tyska lärarna och ungdomarna fått lära sig, så kvällen avslutades med middag på restaurang Crazy Cat.

Kubb i Kstad (Foto: Jenny Lindberg)
Det gick bättre för Finland i den här tävlingen än i OS ;) (Foto: Jenny Lindberg)

På torsdag fick jag besök på mina högstadielektioner med åk 8 där Lea och Tanja från Bremen berättade lite om sin skola och sin vardag. I slutet av skoldagen hade en del av Närpesungdomarna som deltar i utbytet kemi, så Annika ställde upp och fixade blandade grupper så att några av de tyska studerandena fick vara med och analysera kalkhalten i äggskal.

2016-08-25 14.24.56

Annars var det en vanlig skoldag för allihop, men på kvällen samlades ungdomarna för att utmana varandra i bowling.

Grupparbeten i tyskarummet på gymnasiet (Foto: Jenny Lindberg)
Aris och Almina visar hur Finland såg ut på kartan förr (Foto: Jenny Lindberg)

De lektioner som tyskgruppen hade tyska på schemat jobbade alla på gemensamma projekt. Temat var varför och på vilket sätt man i Finland firar 6 december och i Tyskland 3 oktober. Finland och Tyskland har ju en del gemensam historia under 1900-talet och det har varit och blir aktuellt med jubileumsår av olika slag i båda länderna. I Tyskland har man de två senaste åren firat att det gått 25 år sedan återföreningen och murens fall  och vi firar 100 år av självständighet nästa år.

På fredagen blev det minigolf och buffé på Fagerö efter skoldagen. Helgen inleddes som publik på Närpes Streetrace för en del av gruppen och den planerade utfärden till Sälgrund fick skjutas upp p.g.a. den hårda vinden. Den här gången fick våra gäster uppleva villaavslutningen, som är ett bra exempel på finlandssvensk kustkultur. Sälgrund kunde besökas på söndagen då vädret igen visade sig från sin bättre sida.

vackra Sälgrund (Foto: Wilma Lassfolk)
Minigolf på Fagerö (Foto: Wilma Lassfolk)
Grillen är varm på Sälgrund (Foto: Wilma Lassfolk)
Fyrverkerier (Foto: Sebastian Pada)

Igen en gång har kontakter knutits till vår partnerskola Alexander-von-Humboldt Gymnasium och nu är det dags att börja boka biljetter för oss som ska besöka Bremens julmarknad.

Jag är än en gång tacksam då mina kollegor ställer upp och öppnar sina klassrum för våra gäster och jag vill rikta ett särskilt tack till alla hem som varmt välkomnat våra gäster och ställt upp på olika sätt!

die Deutschlehrerin Jenny