Hejsan!

Mitt namn är Hanna Enlund och jag studerar andra året vid Närpes gymnasium. På fritiden umgås jag gärna med nära och kära eller tränar. Mitt favoritintresse är dans.

Angående valet att börja vid ett gymnasium har det nog alltid varit en självklarhet för mig. Jag har alltid tänkt att jag vill ha den vita mössan. Dessutom är gymnasiet ett utmärkt alternativ eftersom man får så många dörrar öppnade för fortsatta studier.

Hanna Enlund

Jag har valt att fördjupa mig i ämnena hälsokunskap, psykologi och biologi. Jag läser också den långa matten. Jag har valt dessa ämnen eftersom jag intresseras av dem och det är inom dessa ämnen jag skulle kunna tänka mig att starta en karriär. Jag funderar just nu om jag skall välja någon utbildning inom psykologi efter gymnasiet. Men jag tycker också om hälsa och har tidigare varit inställd på idrottsinstruktör. Ibland passerar även läraryrket min tankebana. Jag har valt den långa matten eftersom jag tycker att matte är intressant. Matten är dock det som har blivit mycket svårare nu i gymnasiet, men bara man tar ansvar över att lära sig så gör man nog det.

NG har en hel del speciallinjer man kan välja utöver studierna. Jag har valt att gå både danslinjen och idrottslinjen. Danslinjen går att kombinera med alla andra linjer i skolan eftersom vi tränar efter skoltid. Idrottslinjen är ett bra val för dig som vill pröva på många olika idrotter och gillar att träna i grupp. Danslinjen behöver jag nog inte ens förklara varför jag valt. Jag har dansat sedan Anna och Sandra började med verksamheten för 10 år sedan och tycker fortfarande att det är lika roligt. När NG startade danslinjen blev det en självklarhet för mig vilken skola jag skulle välja.

Den största skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet är nog mängden ansvar som läggs på dig som studerade. Jag personligen trivs mycket bättre i gymnasiet än i högstadiet. Gymnasiet har en lugnare miljö och alla är där för att de vill och inte för att de måste. Nu kan jag till och med sakna skolan när jag har lov. Det var inget jag kände i högstadiet.

NG har överlag också en bra lärarkår och personal. Jag känner att alla i skolan har en bra samhörighet.

Jag skulle rekommendera Närpes gymnasium för dig som kanske vill kombinera dina intressen med skola och för dig som inte vet vad du vill efter din högstadietid.

Hanna Enlund