Amanda heter jag och sitter i skrivande stund på en buss mellan Åbo och Närpes. Bakom mig har jag en fullspäckad dag med allt från mellandagsrea till de kardiovaskulära organens funktioner och latinska namn. Jag studerar logopedi vid Åbo akademi på första året och kom hit direkt efter gymnasiet. Jag blev utexaminerad från Närpes gymnasium våren 2018.

Nöjd student! Fotograf: Jessica Lindgren

När man säger att man studerar logopedi får man ofta responsen ”hm… vad var det nu riktigt?”. Därför är det på sin plats att först och främst nämna några ord om vad logopedi är.

När du studerar logopedi blir du talterapeut. Logopedistudierna är väldigt tvärvetenskapliga med allt från medicinstudier till psykologi studier, pedagogikkurser och språkstudier. Exempel på kurser som vi nu just håller på med är utveckling av språk, tal och kommunikation, finlandssvensk fonologi, röstkurs och medicinkurs. Första dagen sa vår egenlärare åt oss att en talterapeut arbetar med folk ”från vaggan till graven” och jag kan inte annat än hålla med. Dina yngsta klienter kan befinna sig på bb och endast vara någon timme gammal medan dina äldsta kan befinna sig i livets slutskede. En talterapeut arbetar bland annat med sugreflexer, tal, språk, kommunikation, sväljning, ätande, rösten och alternativa kommunikationsmedel. Arbetsgivare kan vara kommuner, skolor, sjukhus, privata sjukmottagningar med mera. Listan kan göras lång och arbete finns det mycket av. Arbetslöshetsprocenten hos talterapeuter i Finland hör ständigt till de top tre lägsta och ligger för tillfället på 0 %.

Vi befinner oss till största delen i Arken som ligger nära alla andra universitet och yrkeshögskolor i Åbo. En vanlig dag kan börja 8:15 med föreläsningar till 12. Därefter bär det av på lunch och kaffestund med klassen efter det är det antingen självstudier eller mera föreläsningar. Nu denna vår har vi en kurs som några dagar i veckan går mellan 16:15 och 19-20 eftersom föreläsaren dagtid arbetar som läkare vid Åbo Universitetssjukhus.

Arken vid Åbo Akademi

Studierna är en blandning av teori och praktik. Vi har väldigt många och långa yrkespraktiker vilket är ovanligt för utbildningar på universitet. Praktiken är väldigt viktig eftersom man måste vara van och redo att helt själv ge klienterna bästa möjliga behandling redan från första dag på fältet. Nu på ettan har vi dagispraktik där vi får åka ut till valfritt dagis. På tvåan får man ta emot egna klienter i vårt behandlingsrum ”Storebror och mörka rummet” i Arken. Där tar man emot sina första klienter medan lärarna sitter på andra sidan spegeln och ser på för att efteråt ge feedback. Efter detta kommer längre praktiker ute på fältet.

I gymnasiet läste jag psykologi, biologi, hälsokunskap och kemi bland annat och dessa kunskaper har varit till stor nytta speciellt i de mer teoretiska kurserna. Det krävs nog att man har en viss förhandskunskap i speciellt människobiologin när man börjar eftersom de kurser som handlat om grunderna i detta har varit väldigt packade med mycket information som vi snabbt gått igenom. Det jag uppskattar mest med Närpes gymnasium så här i efterhand är att vi verkligen fått en bra grundutbildning. Att få ha gått i ett gymnasium där lärarna verkligen själva varit intresserade av vad de undervisat i är få förunnat.

Logopedi är enligt mig ett ypperligt val för en person som vill arbeta inom vården och med människor i olika åldrar och som samtidigt tycker om de psykologiska aspekterna hos människor och hur allt samverkar. Jag själv funderade ett tag på att läsa psykologi men är nu i efterhand mer än nöjd över att det blev som det blev eftersom man på logopedin får läsa om en väldigt bred bild av människan. Vårt fokus ligger inte endast på antingen psyket eller det fysiska, utan allt hänger ihop och båda delar är väldigt viktiga. Man vet att man har hittat rätt när en tre timmars lektion känns som en halvtimme och när man slukas av en total ”wow-känsla” för det man läser.

Åbo som studiestad måste jag erkänna att jag var lite skeptiskt mot till en början men där hade jag fel. Åbo är en otroligt mysig stad med många guldkorn. Studielivet är väldigt brett och gemenskapen är stor. Vår egen ämnesförening Vocalis ordnar många evenemang med allt från ost och vinkväll med lärarna till sitz på Skärgårdsbaren regelbundet. Här är det verkligen möjligt att ta tillvara på varenda dag och inte minst natt.

Åbåtarna en vacker höstkväll

Efter den 5 åriga utbildningen kommer jag få titeln filosofiemagister med inriktning på logopedi. Därefter är det dags att söka legitimation som talterapeut. Den dagen vet jag redan kommer bli en av de lyckligaste i mitt liv. Mitt bästa tips till er som börjar gymnasiet är att läsa det just du tycker är intressant! Jag själv visste inte vad jag ville bli när jag började gymnasiet och tog kurser som jag tyckte lät bra och det kom jag långt på.

Jag svarar gärna på frågor om det är någon som har sådana! Ni når mig kanske bäst på Messenger.

Om logopedin kan man läsa här: https://www.abo.fi/amnen/logopedi/

Amanda Sax