Onsdag 23.11.2016 åkte jag och min kollega Lilian iväg till Bremen med åtta tyskstuderande på åk 2: Jessica Dahlfors, Jimmy Forsell, Morgan Kamb, Wilma Lassfolk, Petra Nylund, Christopher Otieno, Sebastian Pada och Simon Wägar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den obligatoriska bilden med statyn av stadsmusikanterna från Bremen. Till vänster framifrån sett står Christopher, Simon, Wilma och Morgan. Till höger framifrån sett står Sebastian, Petra, Jessica och Jimmy.

Efter tidig väckning, flyg till Hamburg och tåg vidare till Bremen blev vår första anhalt Bremer Rathaus (<- via länken kan man göra virtuella rundvandringar i rådhuset) där vi välkomnades officiellt i stadens anrika rådhus. Vi fick också med oss en egen Rolandstaty som nu vakar över oss i bokhyllan i tyskarummet på gymnasiet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAvar-egen-rolandstaty

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På torsdag gick vi omkring i stan, bl.a. Böttcherstraße och de trånga gatorna i Schnoor. Sedan träffade vi våra tyska vänner och for tillsammans till vetenskapsmuseet Universum där vi tillbringade några timmar. Där fick vi testa våra fysikkunskaper, utmana våra sinnen och uppleva hur en jordbävning kan kännas om man sitter i sin soffa i vardagsrummet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här ska fyra personer tillsammans spela Pacman. Var och en tar hand om en riktning, så det gäller att samarbeta!

Fredagen blev en skoldag på vår partnerskola Alexander-von-Humboldt-Gymnasium. Först guidades vi omkring i den stora byggnaden av vår kontaktlärare Sarah Martin. Sedan deltog vi i språkförberedande undervisning med Ute Woida. Här fick alla testa på att använda en del tyska. Mina studerande höll också en presentation om Närpes och Finland. Efteråt blev vi emottagna av två representanter från skolans ledning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På lördag var det dags att säga ”Auf Wiedersehen” till Bremen och vi for iväg till Hamburg. Vi besökte Museum für Kunst und Gewerbe som bl.a. bjöd på en utställningen Game Masters om tv- och dataspel , men även visade upp gamla vackra flyglar, föremål från olika religioner och kulturer, bokomslag från olika tider m.m. Tyskläraren Jenny fick åtminstone utlopp för lite spelnostalgi med Sonic the Hedgehog från 1991.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter ett varv via Hamburgs ståtliga rådhus, Jungfernstieg och Binnenalster var det efter vår gemensamma lunch dags för ett besök på Chokoversum, som är ett chokladmuseum där man genom en guidad tur får lära sig om vägen från kakaofrukt till färdig choklad. Man får också smaka på choklad i olika stadier av produktionen och garnera en egen chokladkaka som man får ta med hem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tiden går fort när man har roligt och det var dags att ta farväl av våra tyska vänner innan vi tillbringade en sista natt i Hamburg. Sedan tillbringade vi hela söndagen till att ta oss hem igen. Vår redan från förr långa väntetid på Arlanda förlängdes med två timmar p.g.a. snö och vind, men med gott humör och flitigt använda spelkort blev väntan åtminstone inte tråkig.

Så småningom får ni ta del av de studerandes version av resan, det här är mitt lärarperspektiv. Det här var min femte resa till Bremen med en grupp tyskstuderande och det är lika givande för mig varje gång att få åka iväg och även få ta del av de studerandes syn på den stad jag börjar känna rätt väl vid det här laget. Den här gången är jag särskilt imponerad av hur frimodigt de försökte kommunicera på tyska redan på tågstationen i Hamburg första dagen, men särskilt stolt är jag över insatserna i skolan under vårt besök där!

Tusen tack till mina fina medresenärer för en lyckad resa!

Om du inte besökt en tysk julmarknad ännu, kan jag varmt rekommendera det. De flesta tyska städer ordnar julmarknader och de kör igång till första advent och har öppet dagligen fram till jul. Här är en vy över julmarknaden i Bremen och med den vill jag önska er alla en fin adventstid.

die Deutschlehrerin Jenny