Den 6 april klockan 12.40 startade vi från musiklinjen 2 vår fyra dagars resa till Frankfurt, Tyskland. Vi hade med oss två lärare och det var Richard och David och vi själva var 12 elever. Vi åkte först till Vasa för att ta flyget därifrån till Helsingfors. Från Helsingfors gick då sedan vårt flyg till Frankfurt. Det tog cirka två och en halv timme att flyga dit och lite halvtråkigt blev det till slut.

Klockan halv 7 lokal tid (en timme bakåt från finsk tid) landade vi och väntade på våra väskor. När vi hade tagit oss med tåg till hotellet och fått våra rum fixade vi oss snabbt och gick sen och åt mat. Resten av kvällen satt vi en del elever i ett av rummen bara tills vi gick och sova.

Musiklinjen

Det blev en tidig väckning följande dag och klockan 10 samlades vi alla för att ta oss till området där musikmässan var. Där spenderade vi cirka 8 timmar tills klockan 18.00. På mässan fanns det allt möjligt att se i musikväg, allt från ljud- & ljusanläggningar till mängder med olika instrument. De hade också två scener där de hade konserter på, en som var bara akustiska instrument och den var inomhus och en som var därute där de hade större band. Det blev en väldigt lång dag så trött och slut var man när vi kom tillbaka till hotellet.

Lördagen den 8 april hade vi samma tidiga väckning och samlades 10 nere vid hotellet för ännu en dag vid mässan. De flesta av oss hann se ungefär allt dagen före, men vi hade samma samlingstid, klockan 18.00, för att åka tillbaka till hotellet. Till middag så tog vi tåget till östra sidan av staden och åt på en restaurang med typiska tyska maträtter. Efter vi hade ätit fick man välja att åka och se på en jazzkonsert eller om man ville åka tillbaka till hotellet.

Frankfurt

Vår sista dag var söndag och den spenderade vi hela dagen i gamla delen av Frankfurt. Vi promenerade runt, tog en båttur på floden am Main, satt på caféer och satt i gräset vid floden och njöt av värmen. Vi klättrade även upp i ett kyrktorn som var 60 meter högt och när man äntligen kom upp såg man över hela staden, var superfint att se staden från ett annat perspektiv. När klockan började närma sig 16.00 begav vi oss igen mot hotellet för att hämta våra väskor och ta tåget tillbaka till flygfältet. Ett trött gäng landade i Vasa 00.55 och alla var lika taggade på att skriva prov måndagsmorgonen… En bra och rolig resa hade vi i alla fall!

Julia Gullans