Varför ska man läsa? Ja, kanske för att få upplevelser, för att fly verkligheten, för att förstå, för att det är roligt, för att lära sig saker, för att smaka på ord, för att möta andra språk, för att bli berörd…

Vi modersmålslärare i samråd med våra kollegor ville slå ett slag för läsning och ordnade torsdagen 9.3.2017 en eftermiddag i läsandets tecken.

Läsning innebär förstås olika saker. Man kan läsa för nöjets skull, för att koppla av, för att man har läslust. Man kan också läsa för nyttans skull, för att lära sig, för att hänga med i vad som händer i världen, för att stärka sitt språk.

Många saker är viktiga här i livet och läsning är en av dessa saker. Vi måste kunna läsa på olika sätt och olika texter för att fungera i detta samhälle! Därför läsa!

Eftermiddagen inleddes med att bokslukarna Ia och Jenny samtalade inför skolan om varför vi läser, vad vi läser, hurdana läsare vi är och vad läsningen gett oss. Här får ni ta del av en kort sammanfattning av vårt samtal:

Jenny: För mig är det otänkbart att inte läsa, det är en viktig del av mitt liv. Jag läser för att koppla av men också för att utmanas. Jag förflyttas till andra länder och tider, upplever saker via andra personligheter. Fascinerande! Läsningen har gett mig inte bara ett starkt modersmål utan också starka kunskaper i andra språk, framför allt engelska och tyska. Mitt läsande har också gett mig god lästeknik och ett stort ordförråd, som underlättat mina studier. Jag läser främst skönlitteratur, gärna dystopier och fantasy, men också mycket annat. En bra bok för mig är en bok som utmanar tanken, gör mig nyfiken, ger mig en upplevelse och väcker känslor.

Ia: Att läsa är viktigt för mig! Visst läser jag också för att det är avkopplande och underhållande, men läsningen är en del av min identitet och den har hjälpt mig att förstå mig själv och att kunna sätta ord på mina tankar – hur stort och pretentiöst det än kan låta. Jag läser också mest skönlitteratur och tycker det är häftigt hur man genom skönlitteraturen kan ställas inför problem, uppleva äventyr, nå nya insikter och resa runt jorden och i tiden. Jag läser också många tidningstexter, bloggar och förstås texter som mina studerande skriver (och det är ofta intressant och berörande läsning).

Efteråt var det dags för läsning i klasserna, men också ett besök i modersmålsrummet där Ia ordnat olika programpunkter, t.ex. titelpussel där man skulle para ihop titel och bokomslag. Man fick också skapa bokryggspoesi och här nedan får ni se resultaten i ett bildspel.

En mysig läseftermiddag och lite annorlunda skoldag!

Ia och Jenny

Klicka här för bildspel