Onsdag 1.5.

Det blev en tidig valborg för oss detta år, redan cirka klockan 5 befann vi oss nämligen på flygplatsen i Vasa, redo att ge oss ut på äventyr till Österrikes huvudstad Wien. Till resesällskapet hörde Linn Ekroos, jag (Nea Långskog), Madelene Pada, Linn Thomasfolk samt reseledare Jenny Lindberg.

Från Vasa flög vi till Helsingfors, där vi sedan väntade på att få ta flyget till Wien. Även om det var tidig morgon så var det full rulle på flygplatsen. Vi tog något smått att äta och snart var vi uppe i luften igen. Flyget från Helsingfors till Wien tog bara cirka två timmar och vi anlände klockan 10 lokal tid (klockan 11 finsk tid).

Resan gick smidigt och vi kom fram till hotellet med en taxi. Det vi lade märke till nästan genast vi kom till Wien var hur grönt och lummigt det var jämfört med i vårt hemland. Våren hade redan startat och sommaren var på väg.

Under första dagen hade vi planerat in att besöka bland annat slottet Schönbrunn, som är en av Wiens kändaste sevärdheter. Slottet har varit kejsarfamiljens sommarresidens och består av både själva slottet och en vacker trädgård. På området finns också Schönbrunn Zoo och Gloriette.

Valborg är röd dag också i Österrike och kanske bidrog detta till den stora folkmassan vid slottet. Vi lyckades dessvärre inte få biljetter så att vi kunde gå in i slottet, men vi hade bokat in en så kallad Strudelshow som vi gick på.

Bakelsen ‘Apfelstrudel’ (Alla foton i inlägget: Nea Långskog)

‘Apfelstrudel’ är ett känt bakverk i Österrike och består av smördeg med en fyllning bestående främst av äpplen men ofta också russin. Medan vi avnjöt bakverket fick vi titta på när en bagare bakade det. Strudeln påminde mycket om äppelpaj i smaken och jag tyckte det smakade rätt så gott. Något slags tillbehör, såsom grädde eller vaniljsås, hade lyft upplevelsen ytterligare.

Efter strudelshowen gick vi runt i trädgården och uppför kullen till Gloriette. Härifrån hade vi en vacker utsikt över slottsområdet och stadssiluetten. Hela slottsområdet var väldigt mäktigt och detta var ju “bara” sommarresidensen. Det är lite svårt att tänka sig att någon faktiskt har bott här.

Gloriette uppe på kullen.

Vacker utsikt över staden.

När vi var färdiga på slottet var det dags för nästa sevärdhet: Stephansdom. Detta är en kyrka som ligger alldeles i hjärtat av Wien och som också är en mycket känd sevärdhet.

Kyrkan Stephansdom

När man stod framför kyrkan kände man sig väldigt liten och ville man få bild av hela kyrkan var man tvungen att stå långt ifrån, så stor är den. Att gå in i kyrkan är gratis, men vill man upp i södra tornet för att beundra utsikten är man tvungen att betala en liten summa och dessutom gå via hela 343 trappsteg. Jag och Madde beslöt oss för att gå upp.

Det var minst sagt en utmaning! Trappan var en smal spiraltrappa och det kändes som att den aldrig skulle ta slut. Till slut var vi ändå uppe och kunde pusta ut. Uppskattningsvis tog det oss 10-15 minuter att ta oss upp.

Utsikt över staden från tornet i kyrkan.

Tornet är sammanlagt 136,4 meter högt, så vi hade verkligen en bra utsikt över Wien därifrån. Sedan var det dags att ta sig ner igen, via samma 343 trappsteg.

Så här såg vår första dag ut i Wien. Efter en tidig start var vi väldigt slut men orkade ännu med en middag innan vi tog oss tillbaka till hotellet.

Torsdag 2.5.

Dag två i Wien började med en god frukost på hotellet. Denna dag skulle vi bland annat besöka Svenska skolan i Wien, som ligger i ett område kallat Grinzing. Detta område är beläget lite utanför centrum och närmare naturen. På skolan går barn varav de flesta talar svenska och har någon anknytning till Sverige, t.ex. svenska föräldrar. Skolan är inhyst i en byggnad som förut varit ett egnahemshus, men som gjorts om till en skola. Där går både väldigt små barn (dagisåldern) och äldre barn (åk 4-6 lågstadiet).

Av denna skylt möttes vi utanför skolan.

Vi fick en guidad tur av rektorn och efter detta presenterade vi oss själva och vår skola samt diskuterade språk och språkskillnader mellan svenskan och finlandssvenskan. Besöket på skolan var trevligt och man tog emot oss med öppna armar.

Klockan 14 samma dag hade vi bokat in en guidad tur på stan. Denna tur var på tyska och höll på i cirka 2 timmar. Det blev lite av en ansträngning att lyssna på tyska så länge, men jag förstod nog åtminstone en bråkdel av vad guiden sade. Vi fick se en hel drös av platser, bland annat Augustinerkirche, spanska ridskolan och Hofburg (kejsarfamiljens vinterresidens).

Tornet på Augustinerkirche

Vackra byggnader skymtade vart man än tittade!

Efter guidningen var det dags för nästa programpunkt denna dag: Hundertwasserhaus. Hundertwasser är en arkitekt som är känd främst för det så kallade Hunderwasserhaus, vilket är en färgsprakande byggnad. Det var väldigt coolt att se detta och arkitekturen var verkligen unik!

Hundertwasserhaus

Vi begav oss raskt till nästa plats, nämligen Prater. Prater är ett stort grönområde i Wien, där det finns stora parker och även ett nöjesfält. På nöjesfältet kan man se pariserhjulet Wiener Riesenrad, som också är en känd sevärdhet i Wien.

Prater.

Prater var verkligen något helt annat jämfört med storstaden. Det fanns fotgängare, joggare, cyklister och till och med en ryttare med häst där. Allt var så grönt och lummigt, det gick knappt att tro att storstaden fanns på bara några minuters avstånd med tunnelbana.

Vi gick igenom en del av nöjesfältet och fick se pariserhjulet. Om man tycker om nöjesfält och vad de har att erbjuda så är Prater ett utmärkt alternativ. Vi gjorde dock inte något desto mera där, utan åkte tillbaka till hotellet för att vila ett tag.

Pariserhjulet Wiener Riesenrad

På kvällen hade vi ännu en programpunkt, en konsert i Karlskirche, inplanerad. Konserten var De fyra årstiderna av Vivaldi. Innan vi gick på konserten beundrade vi kyrkan utifrån. Kyrkan var i skymningsljuset det vackraste på resan enligt mig. Solen målade den alldeles gyllene och det blev på något sätt en så mäktig och vacker upplevelse.

Karlskirche

Konserten var också en upplevelse och de som spelade kunde verkligen sin sak. Jag är inget fan av klassisk musik vanligtvis, men musiken vi fick höra var ändå något jag kunde uppskatta och lyssna på.

När vi kom ut ur kyrkan hade det mörknat, men kyrkan var upplyst och om den varit vacker innan solnedgången så var den minst lika vacker efter. Dessutom bildade vattnet framför kyrkan en spegel, så att kyrkan speglades. Fastän jag var helt slut efter den långa dagen, skulle jag ha kunnat stå och beundra kyrkan i timtal kändes det som. Men vi tog oss tillbaka till hotellet och här var den andra dagen slut.

Karlskirche upplyst på kvällen.

Fredag 3.5.

Fredagen var den sista heldagen i Wien och för denna dag hade vi inte lika mycket inplanerat. Vädret var lite sämre. Både onsdag och torsdag hade det varit strålande sol och värme på cirka 20 grader. Denna dag var det mulet och även lite regn förekom. Men inga sura miner för det.

Eftersom vi inte kunnat gå in i Schönbrunn första gången vi var där, gjorde vi ett till besök och denna gång hade vi biljetter och fick gå in. Det finns två turer att välja mellan, men vi hade den lite kortare turen med 22 rum. Fotografering var förbjuden inuti slottet, men för att beskriva det med ord kan man säga att det var mäktigt, exklusivt och kungligt, alltså ungefär så som man förväntar sig av ett slott.

Efter besöket på slottet åkte vi till Naschmarkt och gick runt där. Detta är en marknad med nästan all slags mat man kan tänka sig. Utbudet var verkligen stort och marknadsstånden sträckte sig flera hundra meter. Jag köpte inget, men bara att kolla på allt som fanns var en upplevelse i sig.

Efter detta hade vi inget mer inplanerat, utan det var egen tid som gällde. Jag, Jenny och Madde hann ändå med en hel del till denna dag. Vi besökte Prunksaal, som förut varit det kejserliga hovets bibliotek. Här fanns över 200 000 böcker och man fick lite Harry Potter-vibbar av det hela. Även om vi varit tvungna att köa så var det värt det, biblioteket var verkligen vackert.

Vackert tak i biblioteket

Nu kände vi att det var dags för något sött. Vi tog oss till ett café och beställde in varsin ‘Sachertorte’. Sachertårtan har sitt ursprung i Wien och är en chokladtårta med aprikosfyllning och chokladglasyr. Jag tyckte det smakade väldigt gott och blev inspirerad till att prova på att baka detta bakverk själv någon gång.

Sachertorte

Det låter kanske som att vi besökt många kyrkor hittills, men det blir ännu en. Jesuitenkirche är en lite mindre känd kyrka, men ändå mycket vacker. Det verkade som att turisterna inte riktigt hittat hit, men jag kan ändå rekommendera att man besöker denna kyrka om man är i Wien någon gång!

Jesuitenkirche

Slutligen besökte vi Albertina, som är ett museum fyllt av konst. Jag är ingen konstmänniska, men kunde ändå se skönheten i många av tavlorna. Bland annat fanns en av Claude Monets kända tavlor med näckrosor som motiv utställd. Även tavlor av Picasso, Rubens, Makart m.fl. fanns att se.

Albertina

Här slutade den tredje dagen och vi återvände till hotellet för att förbereda oss för vår sista natten i Wien.

Lördag 4.5.

På lördagen var det dags för hemfärd. Hemfärden gick, precis som avfärden, smidigt. Även om resan var bra, så kändes det skönt att komma hem.

Efter många intryck och en stor mängd upplevelser är jag verkligen nöjd över resan. Lite tyska klarade jag också av att prata och förstå. Vi hann med mycket och i efterhand känns det nästan lite surrealistiskt.

Så här överlag tycker jag att Wien är en otroligt vacker stad med trevliga människor och mycket att se och uppleva. Jag vill definitivt åka tillbaka någon dag och då också se andra delar av landet än huvudstaden. Om du någon gång får chansen att åka till Wien kan jag verkligen rekommendera att du tar den!